یان استولنبرگ: در رابطه با یگانهای مدافع خلق بین ناتو و ترکیه اختلاف نظر وجود دارد

ترامپ گفته است که امریکا به منظور حفظ ناتو مبالغ فراوانی را هزینه کرده و پیشنهاد نموده است که اگر کشورهای دیگر عضو این پیمان پرداختهای خود را بر مبنای ٢ درصد از تولید ناخالص ملی به ناتو ادامه ندهند، از این اتحادیه خارج می‌شود.

دبیر کل ناتو، استولنبرگ در پایان نشست سران ناتو که به مناسبت ٧٠ سال تاسیس این سازمان در لندن برگزار شده بود با برگزاری یک نشست خبری مباحث عدیده‌ای اشاره نمود. یکی از مباحث مطرح شده در این نشست نبرد علیه تروریسم در میان اعضای ناتو بود.

در آغاز این نشست خبری استولنبرگ در رابطه با این پرسش که یگانهای مدافع خلق در لیست گروه تروریستی هستند یا خیر اظهار داشت: در میان اعضای ناتو و دولت ترک در رابطه با مسئله ترور، اختلافاتی وجود دارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ناتو اقدامات شدیدتری را در مقابله با ترور انجام می‌دهد. استولنبرگ، دبیر کل ناتو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که باید تصمیم گیریها دراین رابطه بر مقابله با داعش تاثیرگذار نباشد.

در مقابله با عدم توجه ناتو به خواستهای ترکیه برای تروریست قلمداد کردن یگانهای مدافع خلق، اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه تهدید کرده بود که برنامه‌های ناتو را برای تقویت این سازمان در حوزه دریای بالتیک حمایت نخواهد کرد. اردوغان در این رابطه گفته بود: برای ناتو غیرقابل اجتناب است که با توجه به تهدید‌های کنونی تجدید قوا کند.

در هفتاد سالگی ایجاد این ائتلاف نظامی که آینده آن چندان مشخص نیست طی روزهای گذشته سران ٢٩ کشور در نشست ناتو در لندن حضور به هم رسانیدند.

بازگشایی نشست ناتو با اظهارات شدید و توهین آمیز رئیس جمهوری رجب طیب اردوغان در رابطه با سخنان امانوئل ماکرون همراه بود. در این سخنان ماکرون گفته بود که ما در اکنون در حال تجربه مرگ مغزی ناتو هستیم، به لحاظ استراتژیک و سیاسی باید بر این نکته واقف باشیم که ما مشکل داریم.

در این نشست اردوغان فرصت را برای نشان دادن گستاخی و نخوت یکباره دیگر خود از دست نداده و گفت: شاید این ماکرون باشد که باید بررسی کند که به مرگ مغزی نزدیک شده است یا خیر. امانوئل ماکرون یکی از منتقدان بزرگ حمله وحشیانه اردوغان به شمال-شرق سوریه بوده است. در واقع زمانی که ترامپ راه را برای حمله ترکیه به شمال-شرق سوریه هموار کرد، با عصبانیت و انتقاد شدید ماکرون همراه گردید. زیرا ترامپ قبل از اقدام به این امر، از اطلاع رسانی به دیگر اعضای ناتو در این رابطه امتناع کرده بود. ماکرون بر این باور بود که با فداکاریهای انجام شده توسط نیروهای کورد در مبارزه با داعش، تصمیم ایالات متحده و خالی کردن پشت انها می‌تواند به نتایج بسیار سویی منتهی شود.

ترامپ گفته است که امریکا به منظور حفظ ناتو مبالغ فراوانی را هزینه کرده و پیشنهاد نموده است که اگر کشورهای دیگر عضو این پیمان پرداختهای خود را بر مبنای ٢ درصد از تولید ناخالص ملی به ناتو ادامه ندهند، از این اتحادیه خارج می‌شود.

در رابطه با ترکیه، اردوغان تصور می‌کند که می‌تواند به تمامی خواسته‌های خود دست یابد و در این مدت تقریبا به تمامی خواسته‌های خود نیز رسیده است و به رغم انتقادات دیگر اعضای ناتو، اقدام یکجانبه اردوغان در شمال-شرق سوریه همچنان ادامه یافته است. مقامات رسمی ناتو و از جمله استولنبرگ و وزیر خارجه آلمان؛ هایکو ماس در پاسخ به انتقادات جاری، از برگزاری گفتگوهایی در رابطه با حل مشکلات ناتو و تداوم بقای این سازمان در سالهای آتی سخن گفته‌اند.

در ١٢ دسامبر یک هفته بعد از نشست ناتو، بریتانیا برای رای گیری در مورد ماندن بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر به پای صندوقهای رای خواهد رفت. جرمی کوربین وزیر کار بریتانیا و کاندیدای مخالفان این کشور در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشته است که: امیدوارم آنها بتوانند در سوریه و ترکیه صلح برقرار کنند. من امیدوارم بتوانم در نحوه برخورد دولت ترکیه بر خلق کورد در شمال-شرق سوریه فشار وارد کنم، و امیدوارم که آنها بتوانند با روسیه رابطه‌ای در حال توسعه و جدی ایجاد کرده و از این طریق سوابق و رفتارهای حقوق بشری روسیه را زیر سوال ببرند. با این وجود آنها به منظور کاستن از تنشهای موجود در مرزهای بین روسیه و ناتو تلاش می‌کنند.

لیست کامل اعضای ناتو عبارتند از: آلبانی، بلژیک، بلغارستان، کانادا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مونته نگرو، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، ترکیه، انگلستان و آمریکا.