وکیل لیلا گووَن: تصمیم دستگیری لیلا گووَن غیر‌حقوقی و غیر‌قانونی است

سردار چلبی وکیل لیلا گووَن اعلام نمود که موکل وی با تصمیمی عجیب و غیرقانونی دستگیر و زندانی شده است.

لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک با اتهام عضویت در سازمان و تبلیغات برای سازمان، به ۲۲ سال و سه ماه زندان محکوم شده است. بعد از اعلام حکم لیلا گووَن وی دستگیر و به زندان آمد انتقال یافته و سپس به زندان خارپیت منتقل شد. سردار چلبی وکیل لیلا گوون در رابطه با حکم ابلاغ شده به لیلا و زندانی شدن وی با خبرگزاری مزوپوتامیا گفتگو کرده است.

از لحاظ قانونی عجیب و غریب است

چلبی در گفتگوی خود اعلام نمود که حکم مجازات ابلاغ شده به موکل وی، حداکثر مجازاتی است که می‌توانند به شخص ابلاغ کنند و احتمال فرار وی نیز به عنوان دلیل دستگیری وی اعلام شده است. چلبی در گفتگوی خود اعلام کرد که دستگیری لیلا گوون مخالفت تمامی رویه‌های قضایی و حقوقی CMK بوده و در این باره گفت: دادگاه بدون آنکه رویه‌های حقوقی و قضایی را در نظر داشته باشد، چنین حکمی را صادر کرده است. تا جایی که حتی دفاعیات متهم نیز استماع نشده است. حکم صادر شده دستوری صادر شده از بالاست. و این در حالی است که به صورت غیابی نمی‌توان حکم دستگیری یک شخص را صادر کرد. اما پیش از این نیز CMK سابقه دستگیری صدور حکم دستگیری‌های غیابی را داشته است. با تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا در سال ۲۰۰۵ صدور چنین احکامی ممنوع شده است. اما در این رابطه تصمیم داگاه حقوق بشر اروپا مورد توجه قرار نگرفته است و در رباطه با خانم لیلا گووَن رای دستگیری به صورت غیابی صادر شده است. به همین دلیل دستگیری وی کاملا غیر قانونی است و دستگیری به این شیوه در قانون به هیچ نحوی وجود ندارد. در واقع اکنون با این کار سیستم قضایی، دچار جرم شده است. دستگیری وی در بعد حقوقی اشتباه بزرگی به شمار می‌رود. خانم گووَن اکنون با تصمیمی حقوقی دستگیر نشده است بلکه با تصمیم دیگری زندانی شده است و چنین تصمیمی در رویه‌های حقوقی مایه اعتراض و بیزاری است.

کنگره جامعه دمکراتیک برای نگارش قانون اساسی دعوت شده است

چلبی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که گووَن به دلیل سخنرانی و فعالیت به عنوان ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک دستگیر شده است و این در حالی است که به عنوان یک سیاستمدار لازم است سخنرانی کرده و اعلام موضع نماید. چلبی همچنین گفت که اظهارات گوون در رابطه با مسئله کورد به منظور دست‌یابی به راه حل بوده است. کنگره جامعه دمکراتیک به صورتی علنی در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده و دولت نیز از در جریان تاسیس گنگره جامعه دمکراتیک بوده است. کنگره جامعه دمکراتیک در سیستم دمکراتیکی دست به فعالیت زده و کنگره در سال ۲۰۱۲ به منظور نگارش قانون اساسی دعوت شده است و گزارشی را نیز به این منظور به هیات نگارش قانون اساسی ارائه کرده است.

دادگاه حقق بشر اروپا تایید کرده است که کنگره جامعه دمکراتیک یک سازمان قانونی است

چلبی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان نمود که در درخواست دادگاه حقوق بشر اروپا برای آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش نیز آمده است که کنگره جامعه دمکراتیک یک سازمان قانونی بوده و تلاش‌ها و فعالیتهای این حزب نمی‌تواند به دلیلی برای نسبت دادن به عضویت در سازمان متتهی شود. لیلا گوون به هیچ نحوی‌وار فعالیتهای ضد قانونی نشده است. در رابطه با پرونده وی نیز هیچ ادعایی از این دست را نمی‌توان مطرح کرد. با تصمیم اخیر دادگاه حقوق بشر اروپا، لازم است که کنگره جامعه دمکراتیک در چارچوب آزادی سازمان‌ها و انجمن‌ها مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد.

برای هر شخص، رویه‌های ویژه‌ای در نظر می‌گرفته می‌شود

چلبی در بخش دیگری از گفتگوی خود با مزوپوتامیا اظهار داشت که آنها هیچ شکی نسبت به برائت لیلا گووَن ندارند که دادگاه عالی و دادگاه قانون اساسی در باره دستگیری لیلا گووَن حکمی صادر نکرده است. ما می‌دانیم که آنها از برداشتن چنین اقدام اشتباهی در نهایت عقب‌نشینی می‌کنند. اما ابلاغ حکم دستگیری وی در این مقطع بسیار عجیب  بوده و باید در این رابطه باید فکر کرد. در این میان مهمترین مسئله اینست که بعد از دستگیری لیلا گوون وی را بعد از ۲-۳ ساعت به زندان دیگری انتقال داده‌اند. این مسئله نیز ما را با شک و تردیدهای دیگری مواجه کرده و نگران می‌کند. به همین دلیل می‌گوییم که برای هر شخص، رویه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

نگرانی در رابطه با سلامتی لیلا گوون

چلبی در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که در ترکیه دستگاه قضایی طبق دستورات دولت عمل می‌کند و احکام قضایی ترکیه همیشه با بحث و جدل همراه بوده است، از طرف دیگر در تصمیمات دادگاه همیشه عدالت نقض شده است. چلبی در این باره نیز اعلام کرد که اگر تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا مورد توجه قرار می‌گرفتند، اکنون لیلا گوون دستگیر نشده بود. در این رابطه نیز در نظر گرفتن سن و سلامتی لیلا گوون است. او مشکلات جدی در رابطه با سلامتی دارد. در این رابطه نگرانی داریم  در واقع تمامی این مسائل و مشکلات برآمده از دستگاه قضایی هستند.