۱۶۳ قتل در محل کار در ماه آوریل

مجمع سلامت کارگر و ایمنی کار گزارش داد که حداقل ۱۶۳ کارگر از جمله ۵ کودک در ماه آوریل در قتل‌های کاری جان خود را از دست دادند.

آمار قتل‌های کاری در ماه آوریل

مجمع سلامت کارگر و ایمنی کار (İSİG) گزارش قتل‌های کاری ماه آوریل را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، حداقل ۱۶۳ کارگر در ماه آوریل در اثر قتل در محل کار جان خود را از دست دادند. در حالی که از تعداد ۱۶۳ کارگری که جان خود را از دست دادند، ۵ نفر کودک و ۸ نفر ۶۵ سال به بالا بودند، تاکید شد که ۵۹۷ کارگر در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ جان خود را در قتل‌های کاری از دست داده‌اند.

در حالی که استانبول با ۴۶ نفر کشته بیشترین آمار قتل در محل کار را داشت، آنتالیا با کشته شدن ۷ کارگر در رتبه دوم و ساکاریا با کشته شدن ۶ کارگر در رتبه سوم قرار دادند.

مجمع سلامت کارگر و ایمنی کار گزارش ماه آوریل خود را به ۳۰ کارگری که پس از وقوع آتش‌سوزی در کلوپ شبانه ماسکویرد (Masquerade) در بشیکتاش استانبول جان خود را از دست دادند، اختصاص داد. این گزارش با اشاره به اینکه پس از دریافت گزارش آتش‌نشانی در سال ۲۰۱۶ هیچ بازرسی صورت نگرفته است، می‌گوید: «در این مرحله کارفرمای باشگاه ماسکویرد و صاحبان پیمانکاران فرعی که نوسازی را انجام داده‌اند، احتیاط‌های لازم را انجام نداده‌اند. واحدهای مربوطه وزارت فرهنگ و گردشگری و وزارت کار و تامین اجتماعی، یعنی اداره مرکزی، شهرداری بشیکتاش و واحدهای مربوطه شهرداری کلانشهر استانبول، یعنی اداره محلی، بخاطر اینکه بازرسی لازم را انجام نداده‌اند و بعلاوه مجازات‌ها را (طبق مجوزها و گزارش‌های صادر شده) اعمال نکرده‌اند و به دلیل چشم‌پوشی‌شان از سیستم این اتفاقات رخ داده است، بنابراین مسئول این قتل در محل کار هستند.»

له شدن، مسمومیت، افتادن، خشونت...

این گزارش همچنین شامل رده‌بندی قتل‌های کاری بود. بر این اساس ۳۵ کارگر بر اثر له‌شدگی و فروریزی ساختمان جان خود را از دست دادند. ۳۲ کارگر به دلیل مسمومیت، غرق شدن؛ ۲۷ کارگر به دلیل حوادث رانندگی و خدماتی؛ ۱۶ کارگر به دلیل سکته قلبی، خونریزی مغزی؛ ۱۳ کارگر به دلیل سقوط از ارتفاع؛ ۱۳ کارگر به دلیل خشونت؛ ۷ کارگر به دلیل برق گرفتگی؛ ۶ کارگر به دلیل خودکشی؛ ۴ کارگر به دلیل بریدگی و پارگی؛ ۳ کارگر بر اثر برخورد جسم یا سقوط از ارتفاع و ۷ کارگر نیز به دلایل دیگر جان خود را از دست دادند.