٢٣مین سالروز قتل داریوش فروهر و پروانده اسکندری از سوی اطلاعات جمهوری اسلامی

بیست و سه سال پیش در چنین روزی داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری در منزل مسکونی‌ خودشان در تهران به قتل رسیدند. پرستو فروهر ساکن آلمان می‌گوید برای برگزاری مراسم بزرگداشت والدینش به ایران سفر کرده و قصد ندارد پیگیری پرونده آنها را متوقف کند.

داریوش فروهر، دبیر کل حزب ملت ایران و وزیر کار دولت مهدی بازرگان بود که در اول آذر ۱۳۷۷ به همراه همسرش پروانه اسکندری در جریان قتل‌های زنجیره‌ای در منزلش به دست عوامل وزارت اطلاعات ایران با چاقو کشته شدند.

داریوش فروهر از مخالفین رادیکال نظام جمهوری اسلامی در داخل کشور بود و خواستار برگزاری یک همه‌پرسی برای تعیین یک نظام حکومتی جدید برای ایران شده بود.

او همچنین یکی از اعضای هیئت اعزامی دولت ایران برای مذاکره با سران احزاب کوردستان در اوایل انقلاب بود.

پرستو فروهر، دختر داریوش و پروانه فروهر که در ٢٣ سال گذشته سعی در افشای عاملین قتل والدین خود کرده است در صفحه فیسبوک خود نوشته است چند روزی‌ست به تهران رسیده، به خانه و قتلگاه پدر و مادرش.

او از مراسم بزرگداشتی که سالیانه در خانه مادری خود برگزار می کند به عنوان سنتی برای یادآوری قتل‌‌های سیاسی و نشانی بر ممارست در دادخواهیِ این جنایت‌ها نام برده و نوشته در روز یکم آذرماه از ساعت ۵ تا ۶ و نیم عصر، درِ حیاط این خانه و قتلگاه به روی همراهان دادخواه گشوده است تا کنارهم به یاد آنان که برای آزادی و آبادی ایران جان باختند بایستند.

در همین رابطه، ناصر زرافشان، وکیل خانواده‌های قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای گفته کسانی‌که در قتل‌های زنجیره‌ای کشته شدند و من برای اثبات آن اسناد و مدرک کافی داشتم، حدود ۶۶ نفر بودند. بعد گفتند شش نفر و از همان هم چهار نفر را مطرح کردند.

او می‌گوید قتل‌های زنجیرەای اقدامی خودسرانه نبود. هنوز آمران قتل‌‌های زنجیرەای نه تنها مجازات نشده‌اند بلکه در مصدر مقام‌های حساس نظام قرار دارند.

او با طرح این پرسش که برای دادخواهی‌کردن از این همه بیداد، چه باید کرد و آیا گذر زمان باعث فراموشی جنایت‌ها می‌شود؟ به وظیفه شهروندان و رسانه‌ها برای فراموش‌نشدن این جنایت‌ها اشاره می‌کند.