۳۵ کانون وکلا، ۱۳۰۰ وکیل: می‌خواهیم با عبدالله اوجالان ملاقات کنیم

با هدف جلب توجه به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، ۱۳۳۰ وکیل و ۳۵ کانون وکلا به وزارت دادگستری مراجعه کردند تا به اِمرالی بروند.

۱۳۳۰ وکیل و ۳۵ کانون وکلا برای دیدار با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به وزارت دادگستری مراجعه کردند. از جمله، انجمن وکلای آزادی‌خواهان (ÖHD)، دفتر حقوقی سده (ÇHD)، بسیاری از وکلای اعضای کانون وکلا و موسسات حقوقی در مقابل دادگاه آمد در رابطه با این درخواست بیانیه مطبوعاتی دادند. جورج اصلان، صالحه آیدَنیز، سرهات اَرَن، نوروز اویسال اصلان، دیلان کونت آیان و چنگیز چیچک، نمایندگان حزب برابری و دموکراسی خلق (دَم پارتی) نیز در این بیانیه شرکت کردند و از این بیانیه حمایت کردند.

بیانیه مشترک مورد توافق شرکت‌کنندگان توسط اَکین یَتَر، رئیس مشترک انجمن وکلای آزادی‌خواهان قرائت شد.

"قانون در امرالی اجرا نمی‌شود"

در این بیانیه آمده است:

همانطور که مشخص است آقایان عبدالله اوجالان، عمر حایری کونار، هامیلی یلدیریم و ویسی آکتاش که در زندان امنیت عالی نوع اف امرالی به سر می‌برند، به طور غیرقانونی از ملاقات با وکلای خود منع شده‌اند.

همانطور که قبلا بارها در دستور کار قرار دادیم و به اطلاع شما رساندیم، آقای عبدالله اوجالان و سایر زندانیان، آقایان ویسی آکتاش، هامیلی یلدیریم و عمر حایری کونار از سال ۲۰۱۵ اجازه ملاقات با وکلای خود را ندارند. زمانی که آنها از ۷ اوت ۲۰۱۹ به جزیره امرالی منتقل شدند.

ممنوعیت ملاقات با وکلا به مدت ۸ سال بدون وقفه از تاریخ ۲۷ جولای ۲۰۱۱ تا ۲ می ۲۰۱۹ ادامه یافت و در سال ۲۰۱۹ تنها ۵ جلسه با وکلا برگزار شد و ممنوعیت بدون وقفه پس از آخرین ملاقات با وکلا در ۷ اوت ۲۰۱۹ مجدداً شروع شد.

در طی این روند، کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی)، در گزارش خود در تاریخ ۵ اوت ۲۰۲۰ در مورد بازدید خود از زندان امرالی در سال ۲۰۱۹، ارزیابی کرد که رابطه اوجالان و سه زندانی دیگر با دنیای خارج بطور کامل منع شده است و این وضعیت را نوعی عدم ارتباط مطلق تعریف نمود. سی‌پی‌تی در ارزیابی خود اعلام کرد که چنین وضعیتی غیرقابل قبول و مغایر با اسناد و استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر است.

ممنوعیت بازدید وکلا از زندان امرالی نه تنها به وضوح قانون کیفری شماره ۵۲۷۵ را نقض می‌کند، بلکه قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های حقوق بشر را نیز نقض می‌کند. ما می‌خواهیم یک بار دیگر یادآوری کنیم که دولت‌ها موظفند تضمین کنند که بازداشت‌شدگان و محکومان بدون توجه به هویت و ماهیت محکومیت خود از حقوق خود استفاده کنند. ترکیه از این تعهد مبرا نیست.

بر اساس قوانین محلی و بین‌المللی و قوانین اخلاقی، وکلا باید بتوانند فعالیت‌های حرفه‌ای خود را انجام دهند و با موکلان خود بدون مواجهه با هیچ گونه فشار، مانع‌تراشی، آزار و اذیت یا دخالت فاسد روبرو شوند.

'به درخواست‌های ما پاسخ داده نشد'

ما، وکلا، به عنوان ۷۷۵ وکیل ثبت‌نام شده در ۲۹ کانون وکلای مختلف در سراسر ترکیه، در برابر عدم دسترسی به اطلاع که توسط تصمیمات ممنوعیتی و محدودیتی غیرقانونی و نامشروع ایجاد شده است در سال ۲۰۲۲ از دفتر دادستان عمومی بورسا و اداره زندان امرالی درخواست کردیم تا در اسرع وقت ملاقات‌های وکلا انجام شود و خواستار رعایت این قوانین شدیم. هیچ پاسخی به درخواست‌های صدها وکیل از جمله روسای کانون وکلا در سال ۲۰۲۲ داده نشد.

متعاقباً ۳۵۰ وکیل از ۲۲ کشور مختلف به ویژه کشورهای اروپایی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲ و ۷۵۶ وکیل از خاورمیانه در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ به وزارت دادگستری مراجعه کردند و خواستار ملاقات با زندانیان در زندان جزیره امرالی و پایان دادن به تخلفات جاری شدند. اما این خواسته‌ها نیز بی‌پاسخ ماند.

" در اسرع وقت به انزوا پایان دهید"

ما می‌خواهیم یک بار دیگر تأکید کنیم که تلاش‌های طولانی‌مدت وکلای دادگستری علیه انزوا و نقض حق دفاع برای اجرای نخست کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، اجرای حقوق تحت حمایت معاهدات و قوانین بین‌المللی که ترکیه طرف آن است، یک مبارزه است.

امروز می‌خواهیم با شما در میان بگذاریم که درخواست خود را برای ملاقات با آقایان عبدالله اوجالان، عمر حایری کونار، هامیلی یلدیریم و ویسی آکتاش که در امرالی در بازداشت هستند به این دلایل به وزارت دادگستری ارسال کرده‌ایم. ما ۱۳۳۰ وکیل و ۳۵ کانون وکلای دادگستری درخواست خود را برای پایان دادن فوری به این بی‌قانونی مداوم، تکرار می‌کنیم.