ابراز نگرانی آمریکا و مصر از فعالیت‌های هسته‌ای ایران

وزاری خارجه ایالات متحده و مصر طی دیداری درباره فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران ابراز نگرانی کردند. طرفین می‌گویند دیدگاه مشترکی نسبت به تهران دارند. بلینکن و سامح شکری همچنین خواستار خروج همه نیروهای خارجی از لیبی شدند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر توسط آنتونی بلینکن همتای امریکایی خود به واشنگتن دعوت شده بود. وزرای خارجه دو کشور در مورد مسائل مختلفی از جمله اقدامات حکومت ایران گفتگو کردند.

آنتونی بلینکن می‌گوید هر دو کشور، امریکا و مصر، فعالیت‌های تهران را بی ثبات کننده می‌دانند.

بلینکن در یک کنفرانس خبری با همتای مصری خود گفت در رابطه با نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، از جمله حمایت از تروریسم، برنامه موشک‌های بالستیک، و رویه ظالمانه بازداشت خودسرانه اتباع خارجی نگرانی جدی دارند.

وزیر خارجه امریکا گفت جو بایدن به دنبال بازگرداندن ایران به توافق برجام است چون ایران با داشتن تسلیحات هسته‌ای، یک نیروی بی‌ثبات‌کننده‌تر در منطقه و فراتر از آن خواهد بود.

بلینکن و سامح شکری همچنین در زمینه مسائل دیگری با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. وزیر خارجه امریکا ضمن تحسین رابطه خوب مصر و اسرائیل گفت در زمینه مسائل لیبی نیز قاهره و واشنگتن با هم همکاری می‌کنند. سخنگوی وزارت خارجه مصر گفته بر سر آینده سوریه نیز طرفین صحبت کرده‌اند.

وزیر خارجه امریکا گفت آنها بر سر خروج همه نیروهای خارجی از لیبی توافق دارند.

گرچه بلینکن نامی از ترکیه نبرد اما مصر مدتهاست از ترکیه می‌خواهد نیروهای نظامی و گروه‌های مسلح مزدور خود که در خونریزی‌های لیبی حضور دارند را از این کشور خارج کند.