آچکالن‌: هاتای با سرنوشتی که آک‌پ برایش معیین می‌کند، تنها گذاشته شده است

یکی از روسای سابق دفتر هاتای، جیهاد آچکالن اعلام کرده است که در مسئله نوسازی این شهر، بهداشت و سلامت و حق خلق نیست انگاشته می‌شود و گفت‌‌: ‌«این شهر با سرنوشتی که آک‌پ برایش معیین می‌کند، تنها گذاشته می‌شود. ما را تنها گذاشتند‌.‌»

هاتای پس از زلزله

رئیس سابق دفتر شهر هاتای، جیهاد آچکالن درباره تغییراتی که قرار است در برخی از کوچه‌ها و محلات تحت نام بازسازی و نوسازی پس از زلزله و از سوی حکومت صورت بگیر با خبرگزار فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد.

جیهاد آچکالن صدور حکم قطعی برای انجام تغییرات و نوسازی از سوی دادگاه قانون اساسی و اجرایی کردنش را بعید دانسته و بیان کرد که اگر این شهر از جنبه اقتصادی تامین نشود، در انتخابات نزدیک که در سال ۲۰۲۵ و یا ۲۰۲۶ انجام خواهد شد، ممکن است سرنوشت هاتای تغییر پیدا کند. او اشاره کرد که هرچه زودتر باید حکم نوسازی این شهر صادر و عملی شود، گام‌های درست و اساسی برداشته شود.

جیهاد آچکالن با اشاره به عدم موضع‌گیری جناح‌ها و نهادها، گفت‌: ‌«احزب اپوزوسیون تنها برای اینکه حرفی زده باشند،‌ بیانیه می‌دهند. ما بارها گفتیم که این شهر با سرنوشتی که آک‌پ برایش معیین می‌کند، تنها گذاشته شده است، اما صدای ما شنیده نمی‌شود. ما تنها گذاشته شدیم. به لطف کارکنان و زحمتکشان مطبوعات و رسانه که شرافتمدانه کار خود را انجام می‌دهد، مواردی که درحال وقوع است، دیده و شنیده می‌شوند.‌»

جیهاد آچکالن درباره احداث نیروگاه‌های بتنی و معدن‌های سنگ در این منطقه نیز واکنش نشان داده و به تاثیرات مخرب و نا ایمن احداث شدن این موارد همچون ایجاد گرد و غبار بسیار و گازهای مضر اشاره کرد و بیان داشت که هیچ بیانیه‌ای برای مخالفت با ایجاد نیروگاه‌ها و معدن‌های سنگ در شهرها که درتضاد با حافظت از محیط‌زیست می‌باشد داده نشده است. او در پایان سخنان خود گفت: ‌«قربانی اساسی این اعمال تنها قربانیان زلزله هستند. ما امیدواریم که نهادهای جامعه مدنی و جمعیت‌های این شهر درباره جرائم صورت گرفته اینچنینی در شهر، حساس باشند و در کنار خلق خود جای بگیرند.‌»