اعدام ۵ زندانی بلوچ، یک کورد و ۳ زن در زندان بیرجند

دستگیری، اعدام‌، شکنجه و سرکوب شهروندان از سوی دولت ایران در سال جدید میلادی نیز همچنان ادامه یافت. دولت ایران فقط طی یک روز ۵ زندانی بلوچ، یک کورد و سه زن را در زندان بیرجند اعدام کرد.

در خبرهای قبلی اعلام شد که حکومت ایران سال جدید میلادی را با اعدام ۹ شهروند در یک روز آغاز نمود.

سحرگاه روز چهارشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۲، ۹ زندانی در زندان بیرجند اعدام شدند. با احراز هویت زندانیان اعدام شده مشخص شد که ۵ تن از آنها بلوچ، یک تن کورد و ۳ تن دیگر زن بوده‌اند.

هویت زندانیان بلوچ اعدام شده به شرح زیر می‌باشد:

- «مهدی دهمرده»، ۲۱ ساله، فرزند محمدعلی، متاهل و دارای فرزند، اهل و ساکن زابل.

- «ابراهیم نهتانی» اهل و ساکن زاهدان

- «عبدالغفور گرگی( براهویی)» اهل سیستان و بلوچستان

- «احمد گرگیج»، ۳۰ ساله، مجرد اهل و ساکن زابل

- «اسماعیل قادر مقام( براهویی)»، ۳۲ ساله، فرزند سعید محمد، اهل زاهدان و ساکن بیرجند

هویت زندانی کورد «محمد حصاری»، ۵۵ ساله، متاهل و دارای دو فرزند، اهل و ساکن کرماشان.

هویت سه زن اعدام شده مشخص نشده است.

همگی این زندانیان روز قبل از اعدام یعنی روز سه‌شنبه پنجم دی ماه از بند عمومی به قرنطینه جهت اجرای حکم اعدام منتقل شدند. آنها بدون اطلاع وکلا و خانواده و بدون انجام آخرین ملاقات با خانواده‌هایشان به دار آویخته شدند.

به گزارش «حال وش» یکی از زندانیان بلوچ اعدام شده، «مهدی دهمرده» بوده که بدون اطلاع خانواده‌اش اعدام شده و از روز چهارشنبه جنازه‌ی وی تحویل سردخانه شهر بیرجند داده شده است، اما خانواده او از اعدام فرزندشان مطلع نبودند تا برای تحویل جنازه به سردخانه مراجعه کنند. آنها پس از چند روز بی‌خبری از فرزندشان از زندان پیگیر وضعیت وی شدند که با کمال ناباوری متوجه اجرای حکم اعدام وی در روز چهارشنبه شدند.

از منظر بسیاری از مفسران مخالف دولت ایران، اعدام ۹ تن از خلق‌های کورد، بلوچ و زنان در آغاز سال جدید میلادی از سوی حکومت ایران، دادن پیغامی آشکار به جهانیان و همچنین خلق‌های ایران و بویژه زنان است که پیشاهنگ «انقلاب ژن، ژیان، ئازادی» بودند. واضح هست که در ماه‌های اخیر حجم دستگیری، سرکوب، شکنجه و اعدام شهروندان توسط حکومت ایران افزایش چشمگیری داشته است.

دولت ایران با این سرکوب‌ها و اعدام‌های گسترده آشکارا نشان می‌دهد که قصد هیچ گونه سازش و یا عقب‌نشینی در مقابل خواسته‌های مشروع خلق‌های ایران و به ویژه زنان را ندارد. اما در این میان مردم و به ویژه زنان بیشتر از همیشه خواستار تحقق حقوق و خواسته‌های مشروع و روای خود هستند و هیچ گونه عقب‌نشینی را در مقابل حکومت از خود نشان نمی‌دهند.