ادامه کنش‌ها برای زندانیان بیمار: جان آنها در خطر است!

کنش‌ها برای زندانیان بیمار در ۳ شهر ادامه یافت. در جریان کنش‌ها به وضعیت دَوریم آییک، فادیمه چلبی، محمد زکی کاراتاش توجه شد و گفته شد: «جان آنها در خطر است.»

زندانیان بیمار

اعضای کمیسیون زندان‌های شعبه استانبول انجمن حقوق بشر در شصت و چهل و ششمین هفته از کنش‌های «نشست اف» در مقابل ساختمان انجمن بیانیه‌ای ارائه کردند. در تجمع این هفته به وضعیت دوریم آییک که ۷۶ درصد معلول است و در زندان نوع H اَسکی‌شَهیر نگهداری می‌شود، جلب شد.

نعمت تانری‌کولو اظهار داشت که آییک در اثر تصادفی که در سال ۲۰۰۶ داشت به طور کامل یک چشم خود را از دست داد و چشم دیگرش تنها ۱۰ درصد می‌تواند ببیند. وی با بیان اینکه آییک علاوه بر مشکل چشم، دارای گزارش از معلولیت ۷۶ درصدی نیز بوده است و در فرایند درمان بازداشت شده است، تصریح کرد: «با وجود اینکه باید مرخص شود و در بیمارستان تحت مداوا قرار بگیرد، از این امر جلوگیری می‌شود و جانش به خطر انداخته می‌شود.»

آنکارا

در آنکارا، اعضای ابتکار آزادی برای زندانیان بیمار در ۵۱۸مین هفته کنش خود گرد هم آمدند و در آنجا توجه را به وضعیت زندانیان بیمار جلب کردند. اعضای ابتکار در مقابل شعبه آنکارا انجمن حقوق بشر (IHD) تجمع کردند و توجه را به وضعیت زندانی به شدت بیمار فادیمه چلبی در زندان بسته نوع L ادرنه جلب کردند.

نورای چَویرمَن، رئیس مشترک شعبه آنکارا انجمن حقوق بشر اظهار داشت که وضعیت فادیمه چلبی در حال بدتر شدن است.

اعضای کمیسیون زندان شعبه ازمیر انجمن حقوق بشر در مقابل سومربانک قدیمی کوناک بیانیه‌ای را برای جلب توجه به وضعیت زندانیان بیمار ارائه کردند. در این کنش که پانصد و پانزدهمین هفته خود را پشت سر می‌گذارد، توجه به وضعیت زندانی بیمار محمد زکی کاراتاش (۶۹) در زندان بوردور جلب شد.

احمد چیچک، مدیر شعبه ازمیر انجمن حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاراتاش در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ دستگیر شد و گفت که او بیماری‌های زیادی دارد. چیچک گفت که اگرچه کاراتاش باید در اکتبر ۲۰۲۳ آزاد می‌شد، اما به خاطر تحمیل «ندامت» از سوی هیئت نظارت اداری آزادی او به تعویق افتاد. طی این کنش، با در نظر گرفتن سن و بیماری کاراتاش، درخواست آزادی فوری وی شدند.