آغاز "عملیات نظامی" روسیه در اوکراین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور آغاز "عملیات نظامی" در کشور اوکراین را صادر کرد. در چندین شهر اوکراین از جمله در شهر کی‌اف در نتیجه حملات هوایی روسیه انفجارهایی روی داده است و گفته می‌شود صدها نفر کشته شده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از به رسمیت شناختن دو جمهوری دونتسک و لوهانسک در اوکراین، همزمان با نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد روسیه صبح امروز (پنچشنبه ٢۴ فوریه- ۵ اسفند) دستور عملیات نظامی در خاک اوکراین را صادر کرد.

پوتین گفت که هدف آنها نه اشغال اوکراین بلکه خلع سلاح این کشور است.

علاوه بر شهر کی‌اف پایتخت در شهرهای بزرگ دیگر اوکراین از جمله خارکیف و کراماتورسک، ساوایانسک، دنیپرو، دونتسک، شهرهای ساحلی ماریوپول و اودسا در نتیجه حملات هوایی روسیه انفجار روی دادند.

ارتش روسیه اعلام کرده است که در حملات هوایی قرارگاه و مراکز دفاع هوایی اوکراین را هدف قرار داده و امحا کرده است. وزارت دفاع روسیه افزود:"زیرساخت‌های نظامی نظامی و پدافند دفاع هوایی نیروهای مسلح اوکراین را منهدم کرده‌ایم." در اطلاعیه ارتش روسیه همچنین امده است:"سامانه‌های پدافند دفاع هوایی نیروهای مسلح اوکراین را منهدم کردیم."

جنگ مابین جمهوری دونتسک و ارتش اوکراین در تمامی جبهه‌ها ادامه دارد و بنابر گزارش خبرگزاری اینترفاکس نبردهای شدیدی در جریان است.

رئیس ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که دو روستای تحت کنترل لوهانسک را پس گرفته‌اند. همزمان جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین اعلام کردند که دو شهر را در منطقه لوهانسک به تصرف درآورده‌اند.

ارتش اوکراین مدعی شده است که در منطقه لوهانسک ۵ فروند هواپیما و یک هلی‌کوپتر ارتش روسیه را ساقط کرده‌اند.

روسیه با تکذیب این خبر اعلام کرد که تاکنون هیچ کدام از هواپیماهای جنگنده آنان در اوکراین ساقط نشده است.

وزارت کشور اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرده است:"با اطمینان می‌گوییم که صدها نظامی اوکراین در حملات موشکی روسیه کشته شده‌اند." اما گزارش تاکنون از سوی منابع بی‌طرف تأیید نشده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین خواستار تشکیل ائتلاف جهانی علیه پوتین و وادار کردن وی به پذیرش صلح شد. زلنسکی پس از ملاقات با مقامات آمریکا، انگلیس و آلمان گفت:"ما اکنون ائتلاف علیه پوتین را تشکیل می‌دهیم."

آژانس خبری تاس روسیه در گزارشی مدعی شد که علی‌رغم انفجارها ساکنان منطقه دونسک در آرامش زندگی می‌کنند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که از اوکراین و مردم این کشور حمایت می‌کنند و افزود:"روسیه مسئول کشت و کشتار و ویرانی در نتیجه این حملات است. جهان روسیه را بازخواست می‌کند."

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تصمیم گرفته است که نشست فوق‌العاده‌ای را در بروکسل برگزار کند. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو گفت:"در این شرایط ناگوار ما در کنار مردم اوکراین هستیم."

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان در پیامی توئیتری گفت:"رئیس جمهور پوتین با حمله بی‌دلیل به اوکراین مسیر خونریزی و ویرانی را برگزید."

اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا و جالش میشل رئیس شورای اروپا نیز خواستار پاسخگویی کرملین شدند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد از روسیه خواست تا فورا حملات خود به اوکراین را متوقف کند.