آغاز رأی‌گیری برای ریاست جمهوری، شورهای شهر و روستا و میان‌دوره‌ای دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان

از ساعت ٧ امروز انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز شد. گزارش‌های اولیه حاکی از عدم مشارکت مردم در حوزه‌های رأی‌گیری است.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای شهر و روستا و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در شش حوزه انتخابیه و میان‌دوره‌ی مجلس خبرگان در چهار استان ایران از ساعت ٧ صبح امروز (جمعه ٢٨ خرداد/ ١٨ ژوئن) آغاز شد. با اینکه وزارت کشور اعلام کرده بود که در انتخابات امروز ۵٩ میلیون و ٣١٠ هزار و ٣٠٧ نفر از حق رأی برخوردار هستند اما انتظار می‌رود که این انتخابات بی‌رونق‌ترین انتخابات تاریخ رژیم ایران باشد.

 در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری پس از کناره‌گیری سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و محسن مهر علیزاده سه نامزد پوششی تأیید صلاحیت شده، محسن رضایی میرقائد، ابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رئیسی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی چهار نامزد باقیمانده انتخابات امروز هستند.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که میزان مشارکت مردم از انتخابات امروز کمتر از ٣۵ درصد واجدان شرایط خواهند بود. سیاستمداران مخالف جمهوری اسلامی برگزاری همزمان انتخابات شوراهای شهر و روستا با انتخابات ریاست جمهوری را حربه نظام برای فریب افکار عمومی و رسانه‌ها عنوان کرده‌اند.

علی خامنه‌ای رهبر رژیم ایران صبح امروز در حسینیه جماران تهران رأی خود را به صندوق انداخت. خامنه‌ای باز هم نگرانی خود را از عدم استقبال مردم ابراز کرد و به تشویق شهروندان برای حضور در رأی‌ پرداخت. خامنه‌ای روز چهارشنبه (٢۶ خرداد) هم در سخنانی نگرانی خود را از تحریم گسترده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود.