اِبرو گونای: داعش نتوانست شما هم نمی‌توانید

اِبرو گونای سخنگوی حزب دمکراتیک خلق‌ها خاطرنشان ساخت که باید صدای زندانیان سیاسی را شنید. باید سیاستهای حصر و انزوای زندانیان سیاسی خاتمه پیدا کند. انزوای تحمیل شده بر آقای اوجالان با لغو شده و لازم است که سیستم امرالی از میان برداشته شود.

اِبرو گونای سخنگوی حزب دمکراتیک خلق‌ها در مرکز عمومی این حزب نشستی خبری را برگزار کرده و موضوعات روز را مورد بحث و بررسی قرار داد. اِبرو گونای در نشست خبری خود در خصوص تشدید و تداوم انزوای تحمیل شده بر رهبر خلق کورد، اعتصاب زندانیان سیاسی و توطئه های دولت در خصوص دخالت در شنگال سخنرانی کرد.

اِبرو گونای در سخنان خود اظهار داشت که حکومت سیاستهای جنگ طلبانه خود را همچنان ادامه می‌دهد. روز بروز سیاستهای انزوا را گسترش می‌دهد. اعتصاب غذا امروز وارد ۱۴٨ روز خود شده است. سیاستهای انزوا و حصر، فشار و سرکوب، فاشیسم اکنون تمام مرزهای خود را درنوردیده است. تمامی حکومت‌ها در ترکیه تمام اقتدار و فشارهای خود را نخست بر زندانیان اعمال می‌کنند و از زندان فاشیسم خود را آغاز می‌کنند. امروز در زندانها حقوق اصلی انسانها نقض می‌شود. بیشترین دشمنی در زندانها نشان داده می‌شود. هیچ اراده، هیچ شخص عزتمند نمی‌تواند این ظلم را بپذیرد. همه در مقابل این ستمکاری‌ها باید مقاومت کنند. روز گذشته نیز سازمان‌های جامعه مدنی در رابطه با ضعیت زندانیان سیاسی بیانیه خود را صادر کردند. تمامی این سازمانها از حکومت درخواست کردند که در این باره مسئولیت خود را مبنی بر پذیرش خواست‌های مشروع زندانیان سیاسی بپذیرد.

به انزوا خاتمه دهید

اِبرو گونای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که صدایی که امروز از یکصد و هفت زندان طنین‌انداز شده است، باید شنیده شود و در قبال آن مسئولیت خود را نشان دهد. به این سیاستهای خاتمه داده شود. برای آنکه وضعیت زندانیان بیش از این دچار خطر و تهدید نشود، باید به عدالت رجوع کرد. تحمیل انزوا بر آقای اوجالان را خاتمه دهید و سیستم امرالی را از میان بردارید.

وضعیت شنگال

اِبرو گونای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که صدها سال است که ایزدیان در شنگال علیه سیاستهای نابودگرانه مقابله می‌کنند و برای بقای خود مقاومت می‌کنند. هفتاد و چهار فرمان علیه ایزدیان شکل گرفته است. دچار قتل‌عام و نسل‌کشی شده‌اند. آخرین بار در سال  ۲۰۱۴ تبهکاران داعشی دست به نسل‌کشی ایزدیان زدند. خلق شنگال بعد از این فرمان، برای دفاع از خود، خودمدیریتی خود را ایجاد کرده و امروز به این نحو از خود دفاع می‌کند. اما امروز نیز حاکمان منطقه تلاش می‌کنند تا با بازی‌های خود منطقه را مجددا به آشوب کشانده و خلق شنگال راتحت کنترل خود قرار دهند. آنها را بدون نیروی دفاعی قرار بدهند. باید درخواست‌ها و مطالبات خلق شنگال به هر نحوی که باشد، مورد احترام قرار بگیرد. دفاع و حاکمیت بر اراده خود، مانند تمام خلق‌های دیگر، از جمله حقوق شنگالیهاست. آنانی که در پی حمله داعش پا به فرار گذاشتند، پس از نابودی داعش می‌خواهند حاکمیت خود را بر خلق‌ها تحمیل کنند. مواضع رژیم‌های عراق و سوریه بر آتش جنگ می‌افزاید. داعش نتوانست کوردها را از سرزمین خود بیرون کند، آن‌هایی که در پی حمله داعش پا به فرار گذاشتند نیز نخواهند توانست."