اِبرو گونای: مسئولان باید مورد حسابرسی قرار بگیرند

اِبرو گونای سخنگوی مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در گزارش هفتگی خود ضمن اشاره به قتل‌عام درسیم اظهار داشت: در حملات خود ضمن حمله به زبان و فرهنگ یک خلق، ده‌ها هزار انسان را به قتل رساندند. مسئولان این قتل‌عام در مقابل تاریخ باید جوابگو باشند.

اِبرو گونای ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، نشستی خبری را در دفتر مرکزی این حزب برگزار کرد. گونای در این این نشست خبری اوضاع روز را تحلیل کرد. و ضمن اشاره به گذشت ۸۴ سال از  قتل‌عام درسیم اظهار داشت: در جریان حمله به درسیم، با هدف قرار دادن زبان، فرهنگ و اعتقادات یک خلق، ده‌ها هزار انسان را نیز به قتل رساندند. قتل‌عام درسیم بخشی از پروژه سرکوب، انکار و دشمنی با یک خلق بود. همان ذهنیت انکار و امحا هم اکنون نیز علیه خلق کورد ادامه دارد. ما نه این دردها را فراموش کرده‌ایم و نه مبارزه یک خلق را از یاد برده‌ایم. برای ادای دَین به افرادی که در قتل‌عام درسیم زندگی خود را از دست داده‌اند، باید مبارزه را گسترش دهیم. در این صورت است که حقیقت در این کشور نمایان می‌شود. تا زمانیکه مسئولان در مقابل تاریخ مورد حسابرسی قرار نگیرند، ما مبارزه خود را ادامه می‌دهیم.

جنایت سیاسی

اِبرو گونای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دنیز گزمیش، حسین اینان و یوسف آصلان از رهبران و اعضای  گروه THKO، به مناسب سالروز اعدام آنان گفت: با اعدام دنیزها، با خون به مبارزه برابری‌طلبانه، آزادیخواهانه و صلح‌طلبانه خلق‌ها را می‌دهند. از آن روز به بعد حملات خاتمه پیدا نکرده‌اند. این جنایت، جنایتهای سیاسی هستند که از سوی دولت صورت گرفته‌اند. کسانی که به این جنایتها مهر تایید زده‌اند، در پیشگاه وجدان خلق‌ها محکوم می‌شوند.

حزب دمکراتیک خلق‌ها پادزهر آ.ک.پ/م.ه.پ است

اِبرو گونای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که شهروندان در معرض فقر و گرسنگی قرار گرفته‌اند. این فقر و گرسنگی نشات گرفته از سیاستهای حاکم و اعمال فشار بر حزب دمکراتیک خلق‌هاست. می‌خواهند که با حمله کردن به حزبمان، بقای خود را تضمین کنند. اما با حملات آنها، ما بیش از پیش قدرت می‌گیریم. با حمله آنها، خلق بیش از پیش نیرو می‌گیرد. می‌توانیم این مسئله را در مناطق مختلف ترکیه و از جمله ازمیر، ریزه، آمد و استانبول مشاهده کرد. به همین دلیل اعلام می‌کنیم که حزب دمکراتیک خلق‌ها پادزهر آ.ک.پ/م.ه.پ است.

عملیاتهای برون مرزی

گونای در ادامه سخنان خود اظهار داشت که حاکمیت خود را از طریق جنگ و عملیات توجیه می‌کند. بار دیگر حملات برون مرزی دیگری را علیه جنوب کوردستان آغاز کرده‌اند. جان و مال شهروندان خلق کورد را تهدید می‌کنند. کوردها را ناگزیر به آوارگی و کوچ می‌کنند. در عملیات اخیر، بار دیگر روستاها را هدف قرار داده‌اند. دشمنی آن‌ها با کورد تمامی ندارد و این دشمنی را با تمامی شیوه‌ها و کاملا آشکار، در جریان رفراندوم استقلال کوردستان مشاهده کردیم.

پارت دمکرات کوردستان به ابزار سیاستهای حاکمیت [ترکیه] تبدیل شده است

از همین تریبون اعلام می‌کنم که تمام دستاوردهای خلق کورد به هم مرتبط هستند. نه فقط جغرافیای کوردستان بلکه تقدیر و سرنوشت آنان نیز مشترک است. زندگی عزتمند با اتحاد کوردی امکان‌پذیر است. همزمان از رهبری اقلیم جنوب کوردستان درخواست می‌کنم که نباید به ابزار دست سیاستهای تهاجمی علیه کورد تبدیل شوند. نباید دستاوردهای کوردی را فدای این همکاریها کنند. این مسئله‌ای تاریخی برای خلق کورد است.

حمله به خواست‌های صلح طلبانه خلق

ما باید متحد باشیم، باید سیاستی صلح طلبانه را در پیش بگیریم. زیرا دولت ترکیه به خوبی می‌داند به خواست‌های صلح‌طلبانه ما حمله می‌کند. سیاستهای تحمیل انزوا نیز به این مسئله پیوند خورده‌اند. آقای اجالان ۲۲ سال است که در انزوایی شدید به سر می‌برد. آقای اوجالان را ظالمانه و با سبعانه‌ترین شیوه‌ها در انزوا قرار داده‌اند. از دیدار وکلا با وی خبری نیست. اجازه نمی‌دهند که خانواده با وی دیدار داشته باشد. از حق تماس تلفنی برخوردار نیست. هر زمان که اوجالان از راه حل دمکراتیک سخن می‌گوید، نقشه راه را به منظور حل مسئله کورد تنظیم و اماده می‌کند، گام‌های ملموس را برای حل مسئله کورد بر می‌دارد و به مسئله کورد می‌پردازد، انزوای تحمیلی بر وی نیز شدت می‌گیرد. چرا انزوای وی باید ادامه داشته باشد؟ زیرا می‌خواهند جنگ ادامه پیدا کند، تا هر روز جنازه به ترکیه وارد شود و هچ کس هم در خصوص بحران موجود در کشور و مسائل آن سخنی بر زبان نیاورد. نمی‌خواهند که اوجالان در این باره جامعه را هوشیار کند. این معنای انزوا است. دیگر انزوا و تهدیدها علیه اوجالان وارد مرحله جداگانه‌ای شده است. در آخرین مکالمه تلفنی خود اوجالان به دولت هشدار می‌دهد. این هشدار اوجالان به دولت بسیار مهم است. اما دولت و حاکمیت، اشتباهات خود را ادامه می‌دهند. ما دوباره و دوباره تکرار می‌کنیم که دست از تکرار اشتباهات بردارید و درهای امرالی را باز کنید.