آخرین وضعیت زندانیان سیاسی- امنیتی زندان رجایی ‌شهر کرج

زندان رجایی ‌شهر به عنوان محل تبعید زندانیان سیاسی و غیرسیاسی توسط نهادهای امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این زندان یکی از مخوف‌ترین زندانهای رژیم مستبد جمهوری اسلامی است.

با گسترش هر چه بیشتر بیماری کووید-۱۹ در زندان‌های رژیم ایران، زندانبانان از رسیدگی به بیماری زندانیان سیاسی جلوگیری می‌کنند و زندانیان عادی مبتلا به کرونا را عمدا به بند زندانیان سیاسی منتقل کرده‌اند. این گزارش وضعیت ۱۹ زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر و همچنین وضعیت ۱۴ زندانی بیمار این زندان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آخرین وضعیت زندانیان سیاسی و امنیتی زندان رجایی ‌شهر

۱.سعید ماسوری، تاریخ بازداشت: ۱۹ دی ۱۳۷۹، اتهام: محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق. آقای ماسوری در سال ۱۳۸۱ توسط دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد؛ این حکم در نهایت به حبس ابد تقلیل پیدا کرد. دکتر سعید ماسوری، متولد ۱۳۴۴ است و اکنون بیستمین سال از مدت محکومیت خود را سپری می‌کند.

۲. افشین بایمانی، تاریخ بازداشت: ۱۵ شهریور ۱۳۷۹، اتهام: محاربه از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق، آقای بایمانی توسط دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد؛ این حکم در نهایت به حبس ابد تقلیل پیدا کرد. افشین بایمانی اکنون بیستمین سال از مدت محکومیت خود را سپری می‌کند.

۳. فرهنگ پورمنصور، تاریخ بازداشت: ۸ دی ۱۳۷۹، اتهام: هواپیماربایی، آقای پورمنصور ابتدا توسط دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد؛ این حکم در نهایت به حبس ابد تقلیل پیدا کرد. آقای پورمنصور در ۱۸ سالگی بازداشت شده و اکنون بیستمین سال از مدت محکومیت خود را سپری می‌کند.

۴. مطلب احمدیان، تاریخ بازداشت: ۱۳ مهر ۱۳۸۹، اتهام: محاربه از طریق عضویت در احزاب کوردی، آقای احمدیان توسط دادگاه انقلاب به ۳۰ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شده است.

۵. حمزه سواری، ۱۱ شهریور ۱۳۸۴، اتهام: فساد فی الارض، محاربه و اقدام علیه امنیت ملی، آقای سواری توسط دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شد؛ این حکم در نهایت به حبس ابد تقلیل پیدا کرد. حمزه سواری در ۱۶ سالگی بازداشت شده و اکنون پانزدهمین سال از مدت محکومیت خود را در تبعید سپری می‌کند.

۶.محمد علی (پیروز) منصوری، تاریخ بازداشت: شهریور ۱۳۸۶، اتهام: محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق، آقای منصوری توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

۷. حسن صادقی، تاریخ بازداشت: ۹ بهمن ۱۳۹۱، اتهام: محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق، آقای صادقی توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال حبس تعزیری و مصادره اموال شامل (شش دانگ مغازه و منزل) محکوم شد، حسن صادقی ۵۷ ساله است و اکنون هفتمین سال از مدت محکومیت خود را سپری می‌کند. آقای صادقی طی سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۶ نیز مدت محکومیت خود را در زندان سپری کرد.

۸. ابوالقاسم فولادوند، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۲، اتهام: محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق، آقای فولادوند توسط دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد، ابوالقاسم فولادوند ۵۹ ساله است و اکنون هفتمین سال از مدت محکومیت خود را سپری می‌کند.

۹. هوشنگ رضایی، تاریخ بازداشت: ۱۳۸۹، اتهام: محاربه از طریق عضویت در حزب کومله، آقای رضایی ابتدا توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد؛ این حکم در نهایت به ۱۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

۱۰. آرش صادقی، تاریخ بازداشت: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، اتهام : تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی، توهین به رهبری و نشر اکاذیب، وی توسط دادگاه انقلاب به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شد که پس از جمع شدن با حبس تعلیقی ۴ ساله پیشین او به ۱۹ سال حبس افزایش یافت. در صورت اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) این مدت به ۱۱ سال و ۶ ماه کاهش پیدا خواهد کرد با این حال کماکان از اجرایی شدن این ماده در مورد آقای صادقی خبری نیست. آقای صادقی پیشتر نیز طی سال‌های ۸۸ تا ۹۳ سه بار توسط نهادهای امنیتی دستگیر و بیش از ۲ سال را در زندان سپری کرد. آقای صادقی متولد ۱۳۶۵ است وی هم اکنون با احتساب ایام بازداشت قبلی پنجمین سال از مدت محکومیت خود را سپری می‌کند.

۱۱. اصغر پاداشی، تاریخ بازداشت: شهریور ۱۳۸۷، اتهام: جاسوسی برای موساد، محکوم به ۱۰ سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی ۳۴ هزار دلاری، زمان محکومیت این زندانی در تیرماه سال ۹۷ به پایان رسیده و با وجود گذشت ۲ سال از تاریخ آزادی، به بهانه عدم پرداخت جریمه نقدی از آزادی وی ممانعت به عمل آمده است.

۱۲. لطیف حسنی، تاریخ بازداشت: ۱۸ بهمن ۱۳۹۱، اتهام: تاسیس گروه غیرقانونی یئنی گاموح (جنبش بیداری ملی آذربایجان نوین) به هدف اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام، آقای حسنی توسط دادگاه انقلاب به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۸ سال حبس برای وی قابل اجرا است. وی هم اکنون در حال سپری هشتمین سال از مدت محکومیت خود است.

۱۳. بابک دادبخش، تاریخ بازداشت: ۸ آبان ۱۳۹۷، اتهام: بغی، توسط دادگاه انقلاب به ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم شد، آقای دادبخش ۳۸ ساله است و هم اکنون دومین سال از مدت محکومیت خود را سپری می‌کند. او پیش از این نیز در سالهای ۸۶ تا ۸۸ در زندان اوین محکومیت خود را سپری کرد.

۱۴. علی اسحاق، تاریخ بازداشت: ۳۰ آبان ۱۳۹۸، اتهام: عضویت در گروه فدائیان اقلیت، آقای اسحاق در انتظار برگزاری دادگاه است، علی اسحاق متولد ۱۳۲۹ است. وی پیشتر نیز طی سالهای ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۸ از بابت همین اتهام در زندان اوین محبوس بود.

۱۵. آرش نصری، تاریخ بازداشت: ۲۸ آذر ۱۳۹۸، اتهامات: عضویت در گروەهای کومله و خبات، ورود غیرقانونی به کشور، خروج غیرقانونی از کشور، نگهداری سلاح و فشنگ غیر مکشوفه، آقای نصری بە ۹سال زندان محکوم شدە . گفتنی است که اتهامات انتسابی به آرش نصری به دلیل انتشار دو عکس در حساب شخصی خود در اینستاگرام با لباس گروه های مذکور است.

۱۶. ایرج حاتمی، تاریخ بازداشت: ۲۶ مهر ۱۳۸۹، اتهام: جاسوسی برای امریکا، محکوم به ۱۰ سال حبس تعزیری. آقای حاتمی به مدت ۱۳ سال (از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۳) در وزارت دفاع مشغول به کار بود. ایرج حاتمی از تاریخ ۲۷ خردادماه پس از انجام آزمایش و تایید ابتلا وی به بیماری کرونا، در مرخصی درمانی بسر می‌برد.

۱۷.  فرهاد فهندژ، تاریخ بازداشت: ۲۶ مهرماه ۱۳۹۱، اتهام: تبلیغ آیین بهایی و اداره تشکیلات بهایی، آقای فهندژ توسط دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد؛ فرهاد فهندژ متولد ۱۳۳۸ در شهرستان تربت حیدریه است. او هم‌اکنون هشتمین سال از دوران محکومیت ده ساله خود را سپری می‌کند. این شهروند بهایی در سال ۱۳۶۲ (در سن ۲۴ سالگی) نیز دستگیر و به ۶ سال حبس محکوم شد.

۱۸. فرهاد میثمی، تاریخ بازداشت: ۹ مرداد ۱۳۹۷، اتهامات: اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام، آقای میثمی توسط دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها، مطبوعات و خروج از کشور محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال آن قابل اجرا است. وی هم‌اکنون سومین سال از مدت محکومیت خود را سپری می‌کند.

۱۹. پیمان (امیررضا) عارفی، تاریخ بازداشت: اردیبهشت ۸۸، اتهامات: سب نبی و هواداری از انجمن پادشاهی، در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد و سپس در دادگاه تجدید نظر به اتهام “هواداری از انجمن پادشاهی” به ۱۵ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شد.

۱۹. مهدی مسکین نواز، تاریخ بازداشت: ۱۵ اردیبهشت ۹۸ ، اتهامات: اجتماع و تبانی، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام،  آقای مسکین نواز توسط دادگاه انقلاب تهران ۱۳ سال حبس تعزیری و دو سال اقامت اجباری در فهرج کرمان و ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۷ سال و شش ماه آن قابل اجرا است. وی هم‌اکنون دومین سال از مدت محکومیت خود را سپری می‌کند.

اسامی زندانیان بیمار زندان رجایی‌شهر و وضعیت آنان

۱. سعید ماسوری از مشکل خونریزی مجاری ادراری رنج می‌برد. وی در مراجعه ای که به بهداری داشته به تشخیص پزشک نیازمند سونوگرافی تشخیص داده شده اما با مخالفت امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی از اعزام آقای ماسوری ممانعت به عمل آمده است.

۲. مطلب احمدیان مبتلا به عفونت بیضه و مثانه و همچنین آسیب‌های نخاعی است. وی از بیماری ارکیتیس (عفونت بیضه) و انتقال عفونت به مثانه رنج می‌برد و تاکنون تحت رسیدگی پزشکی قرار نگرفته است. عدم رسیدگی به وضعیت وی در حالی است که بیماری آقای احمدیان در حال پیشروی است.

پزشک عمومی و متخصص عفونی در بهداری زندان اوین بارها تاکید کرده‌اند که این زندانی سیاسی حتما باید توسط جراح و متخصص اورولوژی معاینه شده و سونوگرافی و آزمایشات مربوطه صورت گیرد. به علاوه مطلب احمدیان به دلیل عارضه نخاعی باید هر شش ماه یکبار تحت آزمایش ام آر آی قرار گرفته و همچنین جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند که تاکنون با دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی از اعزام وی جلوگیری شده است. آقای احمدیان چندی پیش به دلیل درد در ناحیه قلب و قفسه سینه به بهداری منتقل شد؛ نهایتا پس از معاینه و گرفتن نوار قلب، پزشک زندان اقدام به تجویز داروی قلب برای وی کرد.

۳. افشین بایمانی مبتلا به سنگ کلیه و دیابت است وی همچنین پس از سالها حضور در محیط نامناسب زندان از تیرماه سال ۹۶ دچار گرفتگی عروق قلب شده است. وی در اسفندماه ۹۸ به دلیل شرایط حساس بیماری باید به بیمارستان تخصصی قلب که در آنجا پرونده دارد منتقل می‌شد؛ با این حال مسئولان زندان در یک اقدام سلیقه‌ای تصمیم گرفتند او را به بیمارستان رجایی که مرکز تخصصی نیست و مدارکی از بیماری وی نیز در آنجا وجود ندارد اعزام کنند. به علاوه چندی پیش برای هفتمین بار در چهار ماه اخیر از آقای بایمانی نوار قلب گرفته شده و پزشک بهداری مجددا دستور اعزام به بیمارستان صادر کرده است.

۴. فرهنگ پورمنصور به دلیل پارگی تاندوم زانوی راست در ۲۵ مهر ۱۳۹۸ به بیمارستان مدنی اعزام و تحت عمل جراحی قرار گرفت. وی پس از عمل جراحی تحت ۲۰ جلسه فیزیوتراپی در بیمارستان مدنی نیز قرار داشت.

۵. حمزه سواری به دلیل وجود غده در ناحیه پشت زانوی پای راست دچار مشکل جدی در راه رفتن شده و درد شدیدی را نیز در این ناحیه تحمل می‌کند. آقای سواری همچنین از دیسک کمر و مشکلات ستون فقرات نیز رنج می‌برد. وی همچنین به بیماری واریکوسل مبتلاست که موجب درد شدیدی در ناحیه بیضه وی شده است. تاکنون با اعزام درمانی او با دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی مخالفت می‌شود. بنا به دستور پزشکان در صورت عدم درمان به موقع این غده باعث بروز مشکلات جدی تر حرکتی نیز خواهد شد. همچنین پزشکان برای دیسک کمر و درمان دردهای ستون فقرات وی فیزیوتراپی تجویز کرده‌اند که اقدامی در این خصوص نیز صورت نگرفته است.

۶. حسن صادقی مبتلا به آب سیاه چشم، فشار چشم و همچنین دردهای مفاصل از جمله درد زانوها است. بینایی چشم راست وی نیز به دلیل از میان رفتن عصب چشم کاهش یافته است. با این وجود با مخالفت امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی تاکنون از اعزام وی ممانعت به عمل آمده است. به علاوه آقای صادقی به عفونت در انتهای معده و ابتدای روده کوچک و زخم معده نیز مبتلاست. حسن صادقی همچنین به دلیل شکستگی استخوان‌ها در ناحیه کف هر دو پا (به دلیل شکنجه‌های متحمل شده در دهه شصت) به سختی راه می‌رود و مجبور به استفاده از کفی طبی است.

۷. ابوالقاسم فولادوند مبتلا به گرفتگی عروق قلبی است با این وجود با مخالفت امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی از اعزام وی ممانعت به عمل آمده است.

۸. هوشنگ رضایی مبتلا به بیماری دیابت است.

۹. ایرج حاتمی مبتلا به دیابت، چربی و کلسترول خون است.

۱۰. آرش صادقی در ایام زندان به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندروسارکوما دچار شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است. با این حال محرومیت آقای صادقی از ادامه روند درمان باعث بروز مشکلات جسمی بسیاری علی الخصوص ناحیه جراحی شده بوده است. وی چندی پیش به دلیل گسترش بیماری و درگیری دو استخوان بالای سینه با بیماری کندروسارکوما مجددا تحت سی جلسه رادیوتراپی و حرکت درمانی قرار گرفت و آزمایش مجدد اسکن مغز استخوان موید علائم امیدوار کننده در بدن است. آقای صادقی از بیماری‌های دیگری از جمله آسم، کولیت روده، ناراحتی شدید معده و کلیه و… رنج می‌برد که همگی از عوارض اعتصاب غذای طولانی بوده و در سایه عدم رسیدگی بدتر شده است. اعزام آقای صادقی به بیمارستان جهت انجام رادیوتراپی به دستور پزشک و به دلیل شیوع کرونا به مدت یک ماه به تعویق افتاده و به نظر می‌رسد که بخش سرطان بیمارستان خمینی تهران موقتا به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده است.

۱۱. بابک دادبخش علیرغم تشخیص مجدد و قطعی بیماری MDD، اختلال دو قطبی با علائم سایکوتیک، بدون توجه به نظر پزشکان در تاریخ ۹ مردادماه ۹۸ به دستور دادستانی و امین وزیری، دادیار ناظر زندانیان سیاسی از بیمارستان روان‌درمانی به زندان بازگردانده شد.

۱۲. علی اسحاق مبتلا به فشار خون، کولیت روده و مینیسک هر دو زانو است. وی همچنین حدود چهار سال پیش دچار سکته قلبی شد. آقای اسحاق به دلیل شیوع ویروس کرونا از اعزام به بیمارستان صرف نظر کرده است.

۱۳. لطیف حسنی مبتلا به بیماری قلبی است. وی از تابستان ۱۳۹۱ پس از سکته قلبی در زندان قرص قلب استفاده می‌کند.

۱۴. فرهاد فهندژ مبتلا به بیماری‌های گوارشی است و از بیماری قلبی نیز رنج می‌برد.

از مداوای زندانیان سیاسی بیمار جلوگیری می‌کنند

خبرگزاری فرات مطلع شده است که به علت افزایش شمار زندانیان وضعیت بهداشتی سالن‌های عمومی به دلیل ازدحام کاملا نامناسب می‌باشد و زندانیان نه به وسایل بهداستی و نه درمانی دسترسی ندارند. به عنوان مثال در سالنی که ظرفیت آن ۵۰ نفر است اکنون بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر زندانی در آن نگهداری می‌شوند. مسئولین زندان رجایی‌شهر از سلول‌های انفرادی و بند امن برای قرنطینه زندانیان مبتلا به کرونا استفاده می‌کنند در حالیکه زندانیان از هرگونه امکانات درمانی و بهداشتی محروم می‌باشند. همچنین با دستور قاضی ناظر بر زندانیان سیاسی که فردی به نام «امین وزیری» می‌باشد از اعزام بیماران و معالجه‌ آنان جلوگیری می‌شود.