آندره هونکو: ترکیه مانع دیدار من از امرالی می‌شود

آندره هونکو عضو مجلس نمایندگان شورای اروپا اعلام کرد که برای تحقیق در مورد وضعیت امرالی درخواست‌های مکرری را به ترکیه تحویل داده است اما مقامات ترک از دیدار وی جلوگیری کرده‌اند.

رژیم ترکیه علی‌رغم گزارش‌های سی‌پی‌تی (کمیته منع شکنجه شورای اروپا) و تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا حصر و انزوای شدید بر زندان امرالی را ادامه می‌دهد.

کمیته وزیران شورای اروپا روز گذشته از مقامات ترکیه درخواست کرد تا حداکثر پایان سپتامبر ٢٠٢٢ اطلاعاتی را در مورد تحولات صورت گرفته در زندان امرالی، جایی که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در حصر و انزوای شدید نگهداری می‌شود ارائه کند.

آشکار شد که قضات دادستانی بورسا تحت عنوان «مجازات انضباطی»، رهبر خلق کورد را از ١٢ اکتبر ٢٠٢١ به مدت ۶ ماه از ملاقات با وکلا و ٣ ماه از ملاقات با اعضای خانواده محروم کرده‌اند.

آندره هونکو عضو مجلس نمایندگان اروپا در گفتگو با خبرگزاری فرات به ارزیابی حصر امرالی پرداخت.

هونکو، عضو حزب چپ آلمان اعلام کرد که مموعیت ملاقات با اوجالان غیرقابل پذیرش است و گفت:"بر اساس اطلاعاتی که به دست من رسیده است شرایط زندان امرالی با کنوانسیون حقوق بشر اروپا مغایرت دارند. کمیته وزیران اروپا در واکنش به عدم وجود مکانیسم حقوقی و همچنین نقض حقوق بشر تصمیم گرفت ترکیه باید مکانیسمی برای بازنگری و تحقیق در این زمینه را ارائه کند.

هونکو در مورد موضع آلمان نسبت به حصر امرالی گفت: آلمان و اعضای شورای روپا باید روابط ویژه خود با ترکیه را متوقف کنند. آلمان از یکسو به نقض کنوانسیون اروپایی حقوق بشر از سوی ترکیه رأی «آری» می‌دهد و از طرف دیگر همکاری با ترکیه را ادامه می‌دهد.

آندره هونکو که از سال ٢٠١٠ عضو مجلس نمایندگان شورای اروپا بوده است یادآور شد که برای مشاهده وضعیت امرالی تلاش‌های زیادی را صرف کرده است. هونکو گفت: متأسفانه مسئولین ترک با درخواست‌های مکرر من برای بازدید از امرالی مخالفت کردند.

هونکو در پایان گفت:"آزادی اوجالان کمک بزرگی به حل مسئله آشتی‌جویانه جنگ کورد و ترک خواهد کرد. این راه حل به نفع طرفین می‌باشد."