انتخاب برهان سونمز به سمت ریاست جدید پن بین‌المللی

ریاست جدید پن بین‌المللی انتخاب شد

در میان کاندیداهای برگزیده برای ریاست انجمن بین‌المللی قلم، برهان سونمز از کوردهای باکور کوردستان و گیوگاندا بلی و بین اوکری حضور داشتند که در خاتمه انتخابات، برهان سونمز عضو انجمن قلم کورد و همچنین عضو انجمن قلم ترکیه، به عنوان ریاست انجمن بین‌المللی قلم برگزیده شدند.

برهان سونمز در یکی از روستاهای مرکزی ترکیه متولد شد. تا زمان ورود به مدرسه به زبان کوردی تکلم کرده و با ورود به دبستان، به دلیل ممنوعیت زبان کوردی، زبان ترکی را می‌آموزد. بعد از کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر، برای تحصیل حقوق به استانبول رفته و به دلیل فعالیتهای دمکراسی‌خواهانه، از دانشگاه اخراج می‌شود. مدتی در استانبول به عنوان وکیل فعالیت می‌کند.  به انجمن حقوق بشر پیوسته و مدتی بعد بنیاد فرهنگی و هنری پژوهش‌های اجتماعی TAKSAV را  تاسیس می‌کند. بعد از ضرب و جرح وی از سوی نیروهای پلیس ناگزیر به خروج از ترکیه شده و به انگلستان می‌رود. با کمک‌های مرکز آزادی در لندن، مداوا می‌شود.

علیرغم آنکه به شعر دلبستگی داشت و در ترکیه دو بار جایزه ادبی دریافت داشته بود، در غربت نوشتن رمان را آغاز کرد. در آثار خود تحت تاثیر سنت ادبیات و داستان‌های کوردی است. وی تا کنون ۵ رمان نوشته است. رمان‌های وی با نام «باکور» ۲۰۰۹، «گناه و عصمت» ۲۰۱۱، «استانبول، استانبول» ۲۰۱۵، «لایبرنت» ۲۰۱۸، «سنگ و سایه» ۲۰۲۱ متتشر شده‌اند و آثار وی تا کنون به ۴۲ زبان ترجمه شده‌اند.

در سال ۲۰۱۸ جایزه ادبی EBRD را در انگلستان دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۷ از بنیاد واسلاو هاول در آمریکا  جایزه صلح را دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۱ جایزه ادبی سدات سیماوی دریافت کرده است. جایزه بهترین رمان سنت ژوزف را در سال ۲۰۱۱ دریافت کرده است و جایزه بهترین داستان BUYAZ را  در سال ۲۰۱۵ گرفته است. برهان سونمز شعر «ازدواج بهشت و دوزخ» ویلیام بالکا را به ترکی ترجمه کرده است. در روزنامه‌های معتبر جهانی از جمله گاردین، اشپیگل، ریپوبلیکا آثار خود را منتشر کرده است. عضو هیات داوران جایزه جودت قدرت ۲۰۱۴، و همچنین عضو هیات داوران جشنواره بین‌المللی سینمای ژنو در سال ۲۰۲۰ بوده است. وی تا کنون عضو انجمن‌های قلم انگلستان، کورد، ترکیه هم بوده است.