انتخابات پارلمانی زودهنگام باشور کوردستان و عراق آغاز شد

این انتخابات پس از اعتراضات گسترده بی‌سابقه در عراق برگزار می‌شود که از اوایل اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد و بیش از یک سال ادامه داشت.

انتخابات زودهنگام پنجمین دوره مجلس عراق در سراسر این کشور و باشور کوردستان آغاز شد

صندوق‌های رای‌گیری در ساعت ۰۷:۰۰ صبح به وقت محلی باز شده و ساعت ۱۸:۰۰ به وقت عراق بسته خواهد شد.

طبق بیانیه کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در این دوره ٢٣ میلیون و ٩٨۶ هزار و ٨۴١ میلیون واجد حق رأی در این کشور وجود دارند. ١۴ میلیون عراقی کارت الکترونیکی شرکت در انتخابات را دریافت کرد.

روز جمعه (١٠ اکتبر/ ١٨ مهر) اولین مرحله انتخابات عراق با رای‌گیری از گروه‌های ویژه شامل ١ میلیون و ١٩۶ هزار پرسنل امنیتی، آوارگان و زندانیان با نرخ مشارکت ۶۹ درصدی برگزار شد.

رای دهندگان در ۸۲۷۳ شعبه اخذ رای که در ۸۳ حوزه انتخابی در سراسر عراق توزیع شده‌اند، رای خود را خواهند داد.

این انتخابات که پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و اولین فرایند نظرسنجی بر اساس قانون جدید انتخابات است که در دسامبر ۲۰۱۹ در پارلمان در پاسخ به خواسته‌های اعتراضات مردمی تصویب شد. پیش از این در سال‌های ٢٠٠۵، ٢٠١٠، ٢٠١۴ و ٢٠١٨ انتخابات پارلمانی عراق برگزار شده بود.

قانون جدید انتخابات با تقسیم کشور به ٨٣ منطقه تغییر شدیدی در روند رای‌گیری ایجاد کرد. در قانون جدید همچنین رأی دادن به لیست‌ها لغو کرده است.

این اصلاحات اجازه ورود افراد مستقل و بلوک‌های کوچک به پارلمان را که در انتخابات قبلی شانس کمی داشتند می‌دهد.

٣٢۴٩ نامزد از ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب، به همراه نامزدهای مستقل، در این انتخابات برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمان رقابت می‌کنند.

بر اساس بیانیه کمیسیون انتخابات بیش از ٣۴٣ هزار کارمند و نیرو موظف به برگزاری انتخابات و تامین امنیت مراکز رای‌گیری در سراسر کشور هستند.

رأی‌گیری در ٨ هزار و ٢٨٣ مرکز اخذ رأی برگزار می‌شود.

کمیسیون انتخابات قرار است نتایج اولیه را ظرف ۲۴ ساعت پس از مراحل رای گیری اعلام کند.

این انتخابات پس از اعتراضات گسترده بی‌سابقه در عراق برگزار می‌شود که از اوایل اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد و بیش از یک سال ادامه داشت.