انتشار اسامی ٧ نامزد انتخابات ١۴٠٠ ایران

اسامی ٧ نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری ایران که در ٣٠ خرداد سال جاری برگزار می‌شود اعلام شد.

وزارت کشور در بیانیه‌ای اسامی ٧ نامزد تأیید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری را رسما اعلام کرد. از این ٧ نفر، ۶ تن از افراد محافظه‌کاران تندرو هستند. ۶٠٠ نفر برای شرکت کردن در انتخابات نام‌نویسی کرده بودند.

همچنانکه پیش‌بینی می‌شد شورای نگهبان صلاحیت محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسبق ایران را رد کرد.

همچنین صلاحیت علی لاریجانی رئیس مجلس سابق، اسحاق جهانگیری، مصطفی تاجزاده و مسعود پزشکیان نیز از سوی شورای نگهبان رد شده است.

در میان افرادی که تأیید صلاحیت شده‌اند نام رئیس قوه قضائیه سابق ایران ابراهیم رئیسی دیده می‌شود. رئیسی از هم اکنون به عنوان فرد مطلوب علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی معرفی می‌شود. گفته می‌شود که در صورت پیروزی ابراهیم رئیسی زمینه برای جانشینی وی پس از علی خامنه‌ای در جایگاه رهبر دینی رژیم ایران هموار می‌شود.

همچنین صلاحیت امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بانک مرکزی و محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران تأیید شده است. شورای نگهبان صلاحیت سعید جلیلی، عبدالناصر همتی، علیرضا زاکانی و محسن مهر علیزاده را نیز تأیید کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری در ایران روز ١٨ ژوئن برگزار می‌شود. ابراهیم رئیسی در انتخابات سال ٢٠١٧ تنها موفق به کسب ٣٨ درصد آرا شده بود. انتظار می‌رود که این انتخابات با تحریم گسترده مردم در سراسر ایران روبرو شود.