'انزوای تحمیل شده بر امرالی مایه پذیرش نیست'

متین بقالچی دبیرکل بنیاد حقوق بشر ترکیه TİHV اعلام نمود که انزوای تحمیل شده بر امرالی پذیرفتنی نبوده و تلاش‌های آنان در رابطه با رویدادهایی که در امرالی به وقوع می‌پیوندند، ادامه دارد.

وکلای دفتر حقوقی سده، در رابطه با وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و دیگر زندانیان امرالی، عمر خیری کونار، حامیلی ییلدریم و ویسی آکتاش که ۸ ماه است از وضعیت آنان خبری در دست نیست، در ۲۵ نوامبر به سازمانهای حقوقی بین‌المللی و سازمان‌های مدنی مراجعه کردند. در این دیدار خواسته شد که امکان دیدار با زندانیان امرالی مهیا شده و سازمان‌های جامعه مدنی نقش خود را در این رابطه ایفا کنند.

یکی از این سازمان‌هایی که وکلای دفتر حقوقی سده به ان مراجعه کرده‌اند، بنیاد حقوق بشر ترکیه TİHV است. متین بقالچی دبیرکل این بنیاد در این باره اعلام کرد که وضعیت امرالی مایه پذیرش نیست.

نقض حقوق در دستور کار TİHV قرار دارد

بقالچی در گفتگویی اعلام داشت که بنیاد آنها هر چه در توان داشته باشد برای ممانعت از ادامه شکنجه انجام می‌دهد. بقالچی در این باره اظهار داشت که وضعیت امرالی را در بسیاری از گزارش‌های خود در این بنیاد بازتاب داده‌اند و در این باره افزود: گزارش خود را به کمیته ممانعت از شکنجه شورای اتحادیه اروپا و بسیاری سازمان‌های دیگر هم ارسال کرده‌اند. در امرالی نقض حقوق به طور گسترده‌ای روی می‌دهد و این مسئله در دستور کار TİHV قرار دارد. سالیان درازی است که ما این این مسئله را در دستور کار قرار داده و بر آن تاکید می‌کنیم.

معیارهای ماندلا

بقالچی در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که در ترکیه زندان محل مسائل و مشکلات بزرگی به شمار می‌رود. بقالچی در این باره اظهار داشت که بر اساس داده‌های سال ۲۰۰۵، وزارت دادگستری، ۵۵ هزار زندانی وجود داشتند، اما اکنون شمار زندانیان در ترکیه به ۲۹۴ هزار نفر رسیده است. زندانها هر ماه بیش از ماه گذشته پرتر می‌شوند و در این باره مسائل و مشکلات حادی در زندانها روی می‌دهند. اما طبق قوانین و از جمله معیارهای ماندلا، باید غیر از محدود کردن آزادی، تمام حقوق دیگر فرد زندانی حفظ شوند. معیارهای نلسون ماندلا به روشنی این موارد را مطرح کرده‌اند. همچنین معیارهای کمیته ممانعت از شکنجه شورای اروپا هم در این رابطه وجود دارند. طبق این معیارها هر شخص دستگیر شده‌ای، باید در زندانی نزدیک به خانواده خود بماند. این مسئله چرا از اهمیت برخوردار است؟ زیرا فرد زندانی از این حق برخوردار است که در مجاورت یا فاصله‌ای نزدیک با خانواده خود باشد.

انزوای تحمیلی پذیرفتنی نیست

بقالچی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نمود که علاوه بر امرالی بر زندان‌های دیگر هم انزوا تحمیل می‌شود و زندانها را به محلی برای نقض حقوق تبدیل کرده‌اند. اما لازم است که ارتباط زندانیان با جامعه و اعضای خانواده قطع نشود. زیرا زمانیکه ارتباط زندانی با جامعه گسیخته می‌شود، ارتباط اعضای جامعه با هم گسسته می‌شود. این مسئله به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

مجازات تادیبی

بقالچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مجازات تادیبی در امرالی اظهار داشت: بر اساس ماده ۴۳ معیارهای ماندلا زندانی شدن نباید به عاملی برای ممانعت از دیدار خانواده‌ها تبدیل شود. یعنی دیدار با خانواده‌ها مبنا قرار بگیرد. دیدارها به هیچ وجه نباید قطع شوند یا مانعی برای انها ایجاد شود. ممانعت از دیدار خانواده‌ها نقض قوانین به شمار می‌رود.

بقالچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت در امرالی ممانعت از دیدارها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. نقض حقوق زندانیان برای خانواده‌ها مسئله‌ای دردناک به شمار می‌رود و به معنای مجازات خانواده به شمار می‌رود. این مسئله به عنوان نقض قوانین است و به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

تلاشهای ما ادامه پیدا می‌کنند

بقالچی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که تلاش‌های بنیاد حقوق بشر ترکیه برای گشودن درهای امرالی ادامه دارد و در این باره افزود: کمیته ممانعت از شکنجه اتحادیه اروپا در این باره اقداماتی را انجام داده است. البته تلاش‌های ما هم در این باره ادامه پیدا می‌کنند. در واقع این مسئله بسیار آشکار است. لازم به اظهارات گسترده در این باره نیست. در چارچوب حقوق بشری، دیدار خانواده‌ها بسیار مهم است. نباید به هیچ بهانه‌ای دیدار خانواده‌ها قطع شود. باید این مسئله به عنوان یک حق بدون هیچ مانعی ادامه پیدا کند.