آراس: با انزوا مانع راه‌حل مسئله کورد می‌شوند

وکیل هوال سینان آراس، یکی از مدیران شعبه وان جمعیت حقوق بشر، اظهار داشت که با منزوی کردن رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، از راه‌حل مسالمت‌آمیز، دموکراتیک و منطقی برای مسئله کورد جلوگیری می‌شود.

هوال سینان آراس از شعبه وان جمعیت حقوق بشر اظهار داشت که انزوای تحمیل شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برخلاف قانون مجازات ترکیه و قانون جزا است.

۳۵ ماه است که از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و دیگر زندانیان امرالی، عمرخیری کنار، حامیلی یلدریم و ویسی آکتاش هیچ اطلاعاتی دریافت نشده است. اقداماتی در سرتاسر جهان به عنوان بخشی از کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» انجام می‌شود. زندانیان سیاسی در زندان‌های کوردستان و ترکیه نیز برای حمایت از این کمپین ۵۵ روز است که دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

هوال سینان آراس ، یکی از مدیران جمعیت حقوق بشر شعبه وان در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) گفت: «طبق قانون، مجازات زندانیان بیمار با دریافت مدرک از بیمارستان یا نهاد پزشکی قانونی می‌تواند به تعویق بیفتد، اما متأسفانه در این موضوع تکلیف و حقی به دادستان داده شده است که از این حق به صورت خودسرانه استفاده می‌شود و تصمیماتی علیه زندانیان بیمار اتخاذ می‌شود.»

فشارها بر روی فعالان اعتصاب غذا است

وکیل مدافع هوال سینان آراس با بیان اینکه حقوق بشر در مورد زندانیانی که در اعتصاب غذا هستند به طور جدی نقض می‌شود، گفت: «ترکیه به توافقاتی که امضا کرده عمل نمی‌کند، قانون اساسی، قانون جزا و قانون مجازات ترکیه نقض می‌شود و داروهای لازم به زندانیان داده نمی‌شود. به ویژه مجازات‌های انضباطی علیه آنها اعمال می‌شود، انزوا اجرا می‌شود.»

در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند

وکیل آراس با اعلام اینکه علاوه بر زندان‌های تیپ اف، زندان‌های تیپ اس و امنیت عالی نیز کاملا ایزوله هستند، گفت: « مجازات در مجازات بر زندانیان تحمیل می‌شود. آنها در سلول‌های انفرادی کاملاً تنها نگه داشته می‌شوند و اینگونه انسان را زنده می‌کشند. آنها در مکان‌های بسیار دور، در زندان‌های مختلف شهر نگهداری می‌شوند. بستگان زندانیان نمی‌توانند به راحتی با آنها ملاقات کنند.»

انزوا در امرالی غیرقانونی است

وکیل آراس انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را مغایر با قانون جزا و قانون مجازات ترکیه دانست و گفت: «وی طبق قانون باید بتواند با خانواده، بستگان و وکلای خود ملاقات کند که این حق برای ۳۵ ماه است که مسدود شده است. چارچوب قانونی اینجا اجرا نمی‌شود. با منزوی کردن عبدالله اوجالان بر اساس سیاست‌های جنگی می‌خواهند مسئله کورد را حل‌نشده رها کنند. با منزوی کردن عبدالله اوجالان راه‌حل منطقی، دموکراتیک و مسالمت‌آمیز برای مسئله کوردستان مسدود می‌شود.»