اعتراض به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در سیدنی

انزوای مطلق تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با تجمعی در سیدنی استرالیا مورد اعتراض قرار گرفت.

کنش در سیدنی

دیوید شوبریج، سناتور حزب سبز، آبیگِیل بوید، نماینده حزب سبز، و عصمت تاشتان، نامزد عضو شورای شهرداری بالمین حزب سبز، در تجمع گسترده‌ای که در مقابل پارلمان ایالتی نیو ولز (NSW) در سیدنی استرالیا برگزار شد، شرکت و سخنرانی کردند.

ابیگیل بوید، نماینده فدرال حزب سبز، طی سخنانی در تجمعی که توسط مرکز جامعه کوردهای دموکراتیک سازماندهی شده بود، گفت: «ما امروز اینجا هستیم تا این پیام را بدهیم که آقای اوجالان باید آزاد شود و آزادی خود را در اسرع وقت به دست آورد. مردم کورد ۲۵ سال است که برای آزادی آقای اوجالان مبارزه می‌کنند. این یک رویکرد بسیار تحقیرآمیز است که در مورد به رسمیت شناختن مجدد این اساسی‌ترین حقوق آقای اوجالان، که بیش از سه سال است حتی از ملاقات با خانواده و وکلای خود منع شده است، مذاکره می‌شود. برای ما ناامید‌کننده است که دولت فدرال در مورد نقض حقوق بشر علیه آقای اوجالان صحبت نمی‌کند و از جامعه بین‌المللی در این زمینه دعوت بعمل نمی‌آورد. ما به عنوان حزب سبز قطعاً در اینجا و همه جا در کنار مردم کورد خواهیم بود. ما به عنوان سبزها از دولت استرالیا می‌خواهیم که فورا وارد عمل شود تا اطمینان حاصل شود که آقای اوجالان که چراغ امید برای حل مسالمت‌آمیز و دموکراتیک مسئله کورد و آزادی مردم کورد است، به خانواده خود و وکلایش دسترسی داشته باشد و آزاد شود. ما با شما هستیم و قول می‌دهیم برای آزادی آقای اوجالان تمام تلاش خود را بکنیم.»

سناتور دیوید شوبریج، سناتور حزب سبز، که سخنرانی خود را با تشکر از مردم کورد که برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مبارزه می‌کنند آغاز کرد، در سخنرانی خود چنین گفت: «یادآوری کارزاری که توسط ۶۹ برنده جایزه صلح نوبل از سراسر جهان برای آزادی آقای اوجالان راه‌اندازی شده است مهم است. چرا آنها این کار را انجام می‌دهند؟ چون عبدالله اوجالان یک زندانی سیاسی است. او زندانی سیاسی دولت ترکیه است و در شرایط بسیار ظالمانه و انزوا در زندان به سر می‌برد. این وضعیت برخلاف تعهدات بین‌المللی حقوق بشر ترکیه است. همچنین مغایر هرگونه درک از دموکراسی است. بسیار زشت و غیرقابل قبول است که دولت ترکیه عبدالله اوجالان را از مردم کورد که او رهبر آنها است منزوی کند و حتی طبیعی‌ترین حق او را برای ملاقات با خانواده و وکیل موضوع سیاه‌نمایی و چانه‌زنی قرار دهد. حقوق بشر اساسی است و حقوق مردم کورد بارها توسط دولت ترکیه با بمباران‌ها، خشونت‌ها، ترورها و حملات پهپادها نه تنها در ترکیه بلکه در سوریه نیز نقض شده است.

ما درد مردم کورد را درک می‌کنیم. ما تقاضا داریم که این مسئله با راه‌حل سیاسی حل شود، نه نظامی یا خشونت‌آمیز. و بخش بزرگی از این راه‌حل سیاسی در گرو آزادی عبدالله اوجالان و تلاش برای یک توافق سیاسی است که از حقوق مردم کورد محافظت می‌کند. همانطور که اینجا در مقابل پارلمان ایالت NSW جمع می‌شویم، می‌دانیم که کوردها در سراسر جهان در حال مطالبه کردن آزادی عبدالله اوجالان هستند. من می‌خواهم تکرار کنم که شما در این مورد تنها نیستید، ما تنها نیستیم. امروز، ۶۹ برنده جایزه نوبل در سراسر جهان هستند که به فراخوان ما برای آزادی آقای اوجالان می‌پیوندند. بیایید با پایان دادن به حکم ناعادلانه ۲۵ ساله زندان اوجالان را آزاد کنیم.»

عصمت تاشتان، نامزد عضو شورای شهرداری بالمین حزب سبز، که بعداً حق سخنرانی را گرفت، گفت که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تنها یک فرد نیست، او رهبر و اراده سیاسی میلیون‌ها کورد است و راه رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز و دموکراتیک برای مسئله کورد از طریق آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان امکان‌پذیر است.

بروسک آیوری، رئیس مشترک فدراسیون کوردهای دموکراتیک استرالیا در سخنرانی خود گفت: «آزادی مردم کورد و کوردستان در گرو آزادی رهبر آپو است. حل مشکلات در ترکیه و خاورمیانه بدون شکستن انزوای مطلق و آزادی رهبر آپو ممکن نیست. ما به عنوان مردم تا تحقق‌شدن آزادی رهبر آپو در کنش مستمر خواهیم بود.»

این مراسم با سردادن شعار «آزادی برای اوجالان» به پایان رسید.