اوزترک: اوجالان مخاطب است، آدرس حل مسئله کورد هم پارلمان است

بردان اوزترک ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک اعلام نمود که در حل مسئله کورد حزب خلق جمهوری نمی‌تواند مخاطب مسئله را مشخص کرده و در این باره افزود: خلق کورد مخاطب خود را معین کرده است و مخاطب آقای عبدالله اوجالان است. پارلمان هم محل دست‌یابی به راه حل است

کمال کلیچداراوغلو، دبیر کل حزب خلق جمهوری در بخش نخست سند کمال بیگ و متفقین وی اظهار داشته بود که ما می‌توانیم مسئله کورد را با حزب دمکراتیک خلق‌ها حل کنیم. بعد از اظهارات کلیچداراوغلو بار دیگر مسئله کورد که ده‌ها سال است حل نشده است، در دستور کار قرار گرفت. در رابطه با اظهارات کلیچداراوغلو بسیاری از شخصیتها و گروه‌های سیاسی اعلام کردند که رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان مخاطب حل مسئله کورد است. کلیچداراغلو در اظهارات دیگری هم گفت که در این باره تنها یک آدرس وجود دارد، آنهم پارلمان ترکیه است. غیر از پارلمان ترکیه هیچ آدرس دیگری برای حل مسئله کورد نیست. امرالی و قندیل مخاطب ما نیستند.

بعد از این اظهارات کلیچداراوغلو، مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها با آژانس خبری مزوپوتامیا گفتگو کرده و اظهار داشت: اگر مسئله دست‌یابی به راه حل سیاسی باشد، آدرس آن پارلمان است. یک مخاطب برای صلح و مشروعیت نیاز است. برای این مسئله هم باید تمام بازیگران کورد را در نظر داشت. اگر این بازیگران نادیده گرفته شوند، ایجاد راهکاری همه جانبه برخورد واقعی با مسئله کورد نمی‌تواند باشد. مباحث دست‌یابی به راه حل مسئله کورد و مخاطب آن با اظهارات کلیچداراوغلو آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در این باره خبرگزاری مزوپوتامیا با بردان اوزترک ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک گفتگو کرده است.

تنها یک بازیگر وجود دارد و آنهم آقای اوجالان است

در این گفتگو بردان اوزترک با اشاره به مخاطب مسئله کورد، آقای عبدالله اوجالان اظهار داشت: رهبر خلق کورد آقای اوجالان از سال ۱۹۹۳ به بعد به کرات برای حل مسئله کورد اعلان آتش‌بس نموده است. آقای اوجالان در دیدارهای پایانی خود در رابطه با مسئله کورد گفته بود که من می‌توانم طی یک هفته مسئله را حل کنم. باید تلاش‌ها و اظهارات آقای اوجالان را در نظر گرفت. ما به شخصی اشاره می‌کنیم که میلیونها نفر از خلق کورد او را اراده خود معرفی کرده است. اگر این شخصیت را مشروع ندانند، در نهایت به بن‌بست می‌رسند. اگر این مسئله به راستی باید حل شود، احتمال دارد که بازیگران متفاوتی داشته باشد، اما یک مرکزیت و کانون اصلی دارد و آنهم آقای اوجالان است.

سخن و عملشان یکی نیست

بردان اوزترک در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که اظهارات کلیچداراوغو که نه امرالی و نه قندیل را به عنوان مخاطب قبول ندارد اظهار داشت: در واقع اظهارات آقای کلیچداراوغلو مناسب نبودند. او در موقعیتی نیست که بتواند مخاطب را مشخص کند. کسانی که در رابطه با مسئله کورد و سمت و سوهای آن مبارزه را مشخص می‌کنند، حق دارند مخاطب حل مسئله کورد را مشخص کنند. در وضعیت کنونی مخاطب مسئله کورد مشخص است. خلق کورد خود می‌تواند مخاطب خود را مشخص کند. در واقع خلق کورد مخاطب خود را مشخص کرده است. اگر در این باره گفته‌هایی را مشاهده می‌کنیم که به آن دامن زده می‌شود، این گفته‌ها بازنمایی کننده ذهنیت فرادست است و مایه تاسف است. گفته‌های نخست مثبت هستند، اما زمانی که به بخش دوم گفته‌های وی دقت می‌کنیم تصور می‌کنم که حزب خلق جمهوری حق چنین گفته‌ای را ندارد که می‌گوید من می‌توانم مسئله را حل کنم، از این طریق آن را حل کنم.

خلقمان مخاطب مسئله کورد را تعیین کرده است

بردان اوزترک در پاسخ به سوال دیگر ما مبنی بر اینکه ایا مسئله کورد مخاطبی دارد گفت: مسئله کورد هیچگاه با مشکل فقدان مخاطب روبرو نشده است. خود دولت از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۵ با آقای اوجالان دیدار داشته است. مخاطبی را که خلقمان تعیین کرده است مشخص است. رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان مخاطب مسئله کورد است. من فکر نمی‌کنم که این مسئله نیازمند بحث و گفتگو باشد.

بردان اوزترک در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به نقش و اهمیت حزب دمکراتیک خلق‌ها در حل مسئله کورد اظهار داشت: حزب دمکراتیک خلق‌ها در حال انجام وظیفه برای ایفای نقش خود برآمده است، اما مسئله این نیست که این مشکل کورد با حزب دمکراتیک خلق‌ها حل شود. زمانیکه به ریشه‌ها و ابعاد مسئله کورد توجه می‌کنیم در می‌یابیم که مسئله کورد مسئله‌ای یکصد ساله است. حزبمان اعلام داشته است که پارلمان جایگاه حل مسئله کورد است.

بدون آقای اوجالان حل مسئله کورد امکان‌پذیر نیست

آقای اوجالان هم آدرس و جایگاه حل مسئله کورد را پارلمان را تعیین کرده است. از ترمیم مسائل حقوقی گرفته تا قانون اساسی و تمام بهبودهای دیگر در حوزه قضائی می‌تواند به پارلمان سپرده شود. بدون آقای اوجالان حل مسئله کورد امکان‌پذیر نیست. در حل مسئله کورد مهمترین بازیگر آقای اوجالان است. بدون آقای اوجالان مسئله کورد بسیار عمیقتر شده و عدم دستیابی به راه‌حل بیش از پیش به بن‌بست می‌خورد.