آیا اردوغان سکان را بسوی بایدن می‌گرداند؟

کم کم برخی از جزئیات و اطلاعات مرتبط با نشست سوچی منتشر می‌شوند. گفته می‌شود که اردوغان با ناراحتی از روسیه بازگشته و این بار هم به دیدار ۳۰ اکتبر با رئیس جمهوری آمریکا چشم امید بسته است.

گفته می‌شود که رجب اردوغان دبیر کل آ.ک.پ از نتایج دیدار ۲۹ سپتامبر خود با ولادیمیر پوتین بسیار آزرده به ترکیه بازگشته است. متخصصان امور روسیه-ترکیه اعتقاد دارند که در این نشست، اردوغان حول مسئله کورد تمرکز کرده است و پوتین هم با عدم توجه به این مسئله، بر ادلب تمرکز کرده است. در رابطه با ادلب که دبیرکل آ.ک.پ اظهار داشته بود که ما با روسیه به توافق رسیده‌ایم،  بمباران روسیه ادامه دارد. هوایپماهای جنگی روسیه حوالی شاهراه M4 و منطقه شراوا-ی عفرین را بمباران می‌کنند. از طرف دیگر هم نیروهای وابسته به رژیم سوریه، در اطراف ادلب جولان می‌دهند. این تحرکات نشانه‌های تغییر صحنه سیاسی و حمله به ادلب است.

ادلب که در شمال غرب سوریه قرار دارد، بزرگترین شهری است که در دست نیروهای سلفی و شبه نظامی وابسته به ترکیه قرار دارد. اطراف این شهر در دست جبهه النصره قرار دارد و نیروهای وابسته به ایران، روسیه و ترکیه هم در بخش‌هایی از حوالی آن مستقر هستند. رژیم سوریه با حمایت روسیه هر روز بخش‌هایی از اطراف ادلب را از دست نیروهای سلفی و شبه نظامی وابسته به ترکیه خارج می‌کند و از سال ۲۰۲۰  نواحی مهم ادلب را مانند مرات النعمان، موریک و سراقب به تصرف درآورده و ترکیه هم پایگاههای نگهبانی خود را از منطقه برداشته بود. بعد از تغییر جو سیاسی منطقه، روسیه و ترکیه در ۵ مارس ۲۰۲۰ آتش بسی را اعلام کرده و جنگ متوقف شده بود.

منطقه بار دیگر مستعد تغییر است

ترکیه درچارچوب آتش بس و پیمانهای منعقد شده، گروه‌های رادیکال را از حوالی شاهراه M4 خارج ساخته و منطقه را عاری از سلاح کرده است. در این باره  تضمینهایی را به سوریه نیز داده است. ترکیه اما به وعده‌های خود پایبند نبوده و بار دیگر گروه النصره و سایر گروه‌ها را مسلح کرده و تحرکات این گروه را افزایش یافته است. اخیرا روسیه بار دیگر بمبماران‌ها را از سر گرفته است و  بار دیگر مسئله ادلب در کانون توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. همچنین روسیه غیر از گروه‌های موجود در ادلب، گروه‌های مزدور وابسته به ترکیه در منطقه شراوا در عفرین را هم بمباران می‌کند.

علیرغم گفته‌های رجب مبنی بر توافق بر سر ادلب، بمباران همچنان ادامه دارد

گفته می‌شود که در دیدارهای سوچی، اردوغان تلاش کرده است تا مانع از انجام عملیات نظامی جدیدی در  ادلب شود. علیرغم گفته‌های رجب مبنی بر توافق بر سر ادلب، اما وضعیت در منطقه برخلاف گفته‌های وی بوده و بمباران همچنان ادامه دارد. جبهه النصره و گروه‌های تندرو که از حمایتهای ترکیه برخوردارند، در داخل ادلب رویاروی یکدیگر قرار گرفته‌اند. برهی از منابع اطلاع می‌دهند که ترکیه به این گروه‌ها در خصوص عملیاتی که احتمالا به زودی اغاز شود هشدار داده است.

کورد مشکل اصلی ترکیه است

روسیه در رابطه با دیدارها اعلام کرد که ادلب و حوالی این شهر از گروه‌های تروریستی پاک می‌شود. ترکیه هم اعلان کرده است که ما در رابطه با اخراج نیروهای تروریست به توافق رسیده‌ایم. اما کاملا آشکار است که گروههای تروریست از نظر روسیه و ترکیه مصداق‌های جداکانه‌ای دارند. ترکیه نیروهای یگانهای مدافع خلق در انقلاب روژآوا را هدف قرار داده و آنها را تروریست می‌نامد، در حالیکه روسیه از گروه‌های تندرو اسلامی سخن می‌گوید.

از طرف دیگر گفته می‌شود اردوغان که تلاش می‌کند تا با هر دو نیروی بین‌المللی در تعامل بوده و از این طریق زمان بیشتری را خریداری کند، با قلبی آزرده از روسیه به ترکیه بازگشته است. گفته می‌شود که اردوغان در سوچی به خواسته‌هایش دست نیافته و سکان را بسوی دیدارهای ۳۰ اکتبر با جو بایدن برگردانده است. ارزیابی می‌شود که در تحرکات جدید، نخست  شاهراه بین‌المللی M4 را هدف قرار داده و سپس عملیات نظامی خود را در مناطق زاویه، جسر الصخور و آریحا پیگیری می‌کند.

گشایش مسیری از دیلوک به حلب

در دیدار سوچی در خصوص موضوعات دیگری مانند موشکهای اس ۴۰۰ و گشایش راه بازرگانی در سوریه بحث و گفتگو شد. طبق اطلاعاتی گفته می‌شود که بین ترکیه و روسیه در خصوص گشایش مسیر بازرگانی ترانزیت کالا هم گفتگوهای انجام شده است. این مسیر از دیلوک در باکور کوردستان آغاز شده و به حلب ختم می‌شود. بر این اساس گفته می‌شود که در صورت گشایش، این مسیر از دیلوک آغاز شده و کلیس، عزاز و عفرین و ادلب و حلب را در برمی‌گیرد. اما نشانه‌های میدانی حاکی از هیچ اشاره‌ای برای گشابش این راه نیستند.

منبع: MA