آیا سوئد یک حمید نوری دیگر نمی‌خواست؟

سوئد دو متهم به طراحی ترور را به ایران بازگرداند

در سکوت نسبی خبری، سوئد دو ایرانی متهم به تدارک اقدام تروریستی در این كشور را به ایران بازگردانده است. این دو، فروردین‌ماه ١۴٠٠ بازداشت شده بودند. گمانه‌زنی شده سوئد آنها را به ایران پس فرستاد چون یک حمید نوری دیگر نمی‌خواست.

معاون دادستان کل سوئد دو روز پیش اعلام کرد دو تبعه ایرانی که به ظاهر پناهنده بودند به ایران بازگردانده شده اند. آنها متهم به تدارک ترور بودند.

به گفتەی هانس ایرمان، دولت آمریکا درخواست داده بود که این دو نفر را تحویل بگیرد اما طبق ادعای سوئد، تقاضای رسمی آمریکا دیر رسیده بود.

سایت ایران‌وایر طی گزارشی در اینباره به بازگرداندن این افراد به ایران در حالی اشاره کرده که هم‌اکنون حمید نوری، مهره امنیتی متهم به مشارکت در قتل‌عام زندانیان سیاسی در سوئد زندانی است و دادگاه‌های او به طور مرتب برگزار می‌شوند. علاوه بر این دو برادر ایرانی به اسامی پیمان و پیام کیا نیز به اتهام جاسوسی در سوئد زندانی هستند.

از طرفی، ایران یک شهروند ایرانی مقیم سوئد را در سفری به ایران دستگیر و زندانی کرده بود. احمدرضا جلالی یک پزشک دارای تبعیت سوئدی است که همچنان در زندان‌های ایران بسر می‌برد و حکم اعدام دریافت کرده. تهران همچنین شمار دیگری از شهروندان اروپایی و شهروندان ایرانی دو تابعیتی را به این اتهام در زندان‌های خود نگهداری می‌کند. آنها در واقع به گروگان گرفته شده‌اند.

گمان می‌رود سوئد دو شهروند ایرانی متهم به جاسوسی را برای این به ایران بازگرداند تا از افزایش تنش‌ها با تهران جلوگیری کند. این دو فرد، ۶ سال پیش پس از ورود به سوئد، خود را سلما خرمایی و فواد ملکشاهی، افغانستانی و پناهجو معرفی کردند.

آنها حدود یازده ماه پیش توسط پلیس امنیت سوئد به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور دستگیر شدند و معلوم شد که حتی اسامی آنها دروغین بوده. این دو ایرانی بوده‌اند و نه افغانستانی. نام واقعی آنها، فرشته صناعی‌فرید و مهدی رمضانی بود.

اداره مهاجرت سوئد که روایت دروغ این دو نفر را باور کرده بود، به هر دو پناهندگی سیاسی داده بود.

نهادهای امنیتی سوئد این دو را افرادی محافظه‌کار اعلام کرده اند که حضوری در شبکه‌های اجتماعی نداشتند و بر مبنای اظهارات همسایگان‌شان، بسیار منزوی و در خفا زندگی می‌کردند.

به گفتە مقام‌های سوئدی، امریکا خواستار استرداد مهدی رمضانی و فرشته صناعی فرید برای محاکمه این دو در خاک خود بود. سوئد مدعی شده تقاضای امریکا در زمان مقرر نرسید و بنابراین، دیپورت این دو به خاک ایران انجام شد.

گزارش‌های اولیه درباره این دو متهم به ترور نشان می‌داد که هدف آن‌ها مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور بوده‌اند.

مقام‌های سوئدی با این ادعا که مدارک کافی برای محاکمه آنها داشتند، گفته‌اند برای رفع خطر، آنها را فقط دیپورت کردند.

دولت سوئد هم‌اکنون از جانب ایران به دلیل برگزاری محاکمه حمید نوری تحت فشار است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در دیدار با همتای سوئدی خود، این موضوع را پیش کشیده بود. از سویی سوئد از ایران خواسته که حکم اعدام احمدرضا جلالی را لغو کند.