ایران حضور نظامی خود در سوریه را کاهش داد

یک منبع نزدیک به حزب الله لبنان و دیده‌بان حقوق بشر سوریه (SOHR) اعلام کرد که ایران در حال کاهش حضور نظامی خود در سوریه به دلیل ادامه حملات اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک منبع نزدیک به حزب الله که در سوریه قدرتمند است و از بشار اسد حمایت می‌کند، اعلام کرد که این استقرار نظامی جدید هفته گذشته بار دیگر انجام شد.

خروج از تمام جنوب سوریه

 همین منبع اعلام کرد که ارتش ایران از دو محله سویده و دره در دمشق و مناطق مرزی اسرائیل از جمله کل بخش جنوبی سوریه عقب‌نشینی کرده است.

با این حال، منبع حزب الله اعلام کرد که در برابر حملات اسرائیل از خود دفاع می‌کنند و مذاکرات خود را در کنسولگری ایران در دمشق ادامه می‌دهند.

اسرائیل در روز اول آوریل کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد. در نتیجه این حمله ۲ نظامی ارشد و ۷ تن از اعضای سپاه پاسداران کشته شدند.

ایران همچنین در ۱۳ آوریل یک حمله انتقام جویانه علیه اسرائیل انجام داد.

حزب الله و شبه نظامیان عراقی مستقر شده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای لبنانی و عراقی حامی ایران جایگزین نیروهای ایرانی در این مناطق شده‌اند.

به گفته برخی منابع دیگر که به خبرگزاری فرانسه اطلاعات داده‌اند، حضور ایران در دمشق کاهش یافته و به ویژه برخی از دفاتر مرتبط با ارتش ایران بسته شده‌اند و همزمان گفته شده است که در بسیاری از محله‌های دمشق پرچم‌ها، پوسترها و پرتره‌های رهبران ایران حذف شده است.

همچنین به گفته همین منابع، ایران در حال افزایش حضور خود در منطقه سید زینب در جنوب دمشق است.

استقرار جدید در ماه ژانویه آغاز شد

 به گفته یک منبع نزدیک به حزب الله، پس از حمله ۲۰ ژانویه که در آن یکی از روسای اطلاعاتی ایران و ۵ نظامی ایرانی کشته شدند، استقرار نظامی دوباره آغاز شده است. یکی از فرماندهان سپاه پاسداران نیز در اثر حمله در دسامبر ۲۰۲۳ در نزدیکی دمشق کشته شد.

مشاوران نظامی سوریه را ترک کرده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین گزارش داد که بسیاری از مستشاران نظامی ایران پس از حملات اسرائیل در ماه مارس سوریه را ترک کردند.

 آنها در حلب و دیرالزور حضور دارند

با این حال، به گفته برخی شاهدان که با خبرگزاری فرانسه مصاحبه کرده‌اند، مستشاران نظامی همچنان در حلب و به ویژه در منطقه دیرالزور حضور دارند. همچنین به گفته همین شاهدان، حضور نظامی ایران در شرق سوریه در منطقه بوکمال نزدیک مرز عراق افزایش یافته است.