عایشه باشاران: کوردها، زنان در مقابل ظلم سر تسلیم فرود نمی‌آورند

عایشه آجار باشاران سخنگوی مجلس زنان ه.د.پ با خاطرنشان ساختن گفته‌های ادیبه بابور که در شهر وان دستگیر شده بود اظهار داشت: کورد در مقابل آنان سر تعظیم فرود نمی‌آورد، زنان سر تعظیم فرود نمی‌آورند و تسلیم ناپذیری ما به دردی ابدی برای شما مبدل خواهد شد

عایشه آجار باشاران سخنگوی مجلس زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در نشست رسانه‌ایی که در دفتر مرکزی این حزب برگزار شد در رابطه با موضوعات روز سخنرانی کرد. باشاران ضمن تبریک اول نوامبر، روز جهانی کوبانی گفت: زنان با مقاومت و مبارزه‌ای عظیم کوبانی را آزاد کردند و اکنون در کوبانی مدلی جدید و جهانی برای زندگی ایجاد شده است. ما با عشق و صمیمیت این پیروزی را به زنان کوبانی و تمام خلق کوبانی تبریک می‌گوییم.

در این نشست خبری باشاران با اشاره به پنجمین سالگرد کودتای سیاسی ۴ نوامبر که علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها روی داد اظهار داشت: در نیمه‌ای از شب به منازل روسای مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها بیگن یوکسکداغ و صلاح‌الدین دمیرتاش و بسیار دیگر از هوالان ما حمله کرده و از آنزمان که کودتای سیاسی علیه حزبمان روی داد، این افراد در زندان به سر می‌برند. کودتای ۴ نوامبر مانند لکه پلید سیاسی در تاریخ ترکیه جا گرفته است. در این روز تنها سیاست دمکراتیک مورد حمله قرار نگرفت، بلکه همزمان به دستاوردهای زنان و مبارزات آنها حمله صورت گرفت. هوالان ما همچنان در ادامه این کودتا دستگیر می‌شوند، از هوالان ما انتقام گرفته می‌شود و آیسل توغلوک علیرغم بیماری همچنان در زندان به سر می‌برد.

باشاران ضمن اشاره به تظاهرات روز گذشته در وان اظهار داشت: تصاویر مبارزه و مقاومت دیروز، یاد اقدامات پلیس در دستگیری هوال ما ادریس بالوکن بود. خواستند وی را به تسلیم وادارند، اما پاسخ ادریس بالوکن در واقع همان پاسخ تمام زنان، کوردها، اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها در مقابل حاکمیت بود. این هوال ما هم اعلام کرد که نمی‌توانید زنان را به تسلیم وادارید. ما این پاسخ را از زبان مادر دنیز پویراز، فهیمه پویراز هم شنیدیم. ما بار دیگر تکرار می‌کنیم که کورد در مقابل حاکمیت سر تسلیم فرود نمی‌آورد، زنان در مقابل حاکمیت سر تسلیم فرود نیاوردند و نخواهند آورد. باشد که تسلیم نایذیری ما به درد ابدی شما تبدیل شود.

'قوانین کیفری بر اساس منافع مردان تنظیم کرده‌اند'

عایشه باجاران در ادامه نشست خبری خود ضمن اشاره به قتل شبنم شیرین، پینار گلتکین اظهار داشت: طبق اظهارات دادگاه به نقل از رسانه‌ها، تنها در اکتبر امسال، ۲۲ زن به قتل رسیده‌اند، ۵۳ زن با خشونت مواجه شده‌اند، حداقل دو کودک به قتل رسیده‌اند، ۴۹ کودک با تجاوز جنسی روبرو شده‌اند و ۲۸۰ زن هم مورد تجاوز واقع شده‌اند. در وضعیت کنونی، خشونت علیه زنان به بالاترین سطح خود رسیده است. با طرح ارائه شده به سیستم قضایی، تلاش می‌کنند دست به اصلاحات بزنند، اما در رابطه با حق بشر، تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است و تنها دستاوردهای زنان را مورد هدف قرار داده‌اند. ما در مقابل مجموعه طرح‌های پیشنهادی به سیستم قضایی دچار تعجب شده‌ایم. زیرا بر اساس منافع زنان نبوده و این طرح در راستای منافع مردان قرار دارد.

'حاکمیت بدن زنان کورد را هدف قرار می‌دهد'

باشاران در بخش دیگری از این نشیت خبری خود اظهار داشت که کسانی که از حقوق زنان دفاع می‌کنند، تحت عنوان قانون هدف قرار گرفته و در ادامه اظهار داشت: هایدار جان کلیچدوغان تنها به این دلیل که دو کودکی را که با خشونت روبرو شده بودند، نجات داده بود به قتل رسید. در وان هم دو کودک از سوی یک افسر نظامی با نام طالب.ک مورد تهاجم جنسی قرار گرفته بودند. این افسر نظامی دستگیر شد، اما این افسر پلیس برای اینکه این کودکان را ناگزیر به انصراف از شکایت علیه خود وادارد دست به تلاش زد. مسئله ایپک ار، گلستان دوکو در کوردستان با سیاستهای جنگ ویژه گره خورده است. ما اطلاع داریم که در کوردستان آزار و تجاوز به عنوان بخشی از جنگ ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. آخرین نمونه آن در جولمرگ روی داد. دولت و حاکمیت بدن زنان کورد را در کوردستان مورد هدف قرار داده است.

عایشه اجار باشاران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که بعد از قتل اعضای خانواده شنیاشار، آمینه شنیاشار به تنهایی عدالت‌خواهی خود را ادامه می‌دهد اما همیشه از سوی پلیس با تهدید مواجه می‌شود. در اینجاست که هدف سیاستهای جنگ ویژه را مشاهده می‌کنیم. مستقیما علیه کورد دشمنی می‌ورزند. در کوردستان، مجلس جوانان حزبمان علیه مواد مخدر کارزاری را براه انداختند. این کارزار در بسیاری از شهرهای کودستان با فعالیتهای مختلف ادامه دارد. تلاش می‌کنند جامعه و جوانان را از عواقب این مسئله مطلع کنند. این کارزار در ۷ نوامبر در الیح، برای جوانان مسابقه‌ای را برگزار می‌کند و جوانان را گردهم می‌آورد. حاکمیت از فعالیتها و اقدامات جوانان حمایت نمی‌کند و در مقابل به گردهمایی‌های آنان حمله می‌کند. اما باید بدانند که جوانان سکوت نمی‌کنند. عایشه اجار باشاران در رابطه با این موضوع گفت: هفته گذشته در درسیم ما نشستی را با عنوان اکولوژی و زن برگزار کردیم. در این نشست به تخریب محیط زیست اشاره کردیم. امروز شاهد آتش سوزی در جنگل‌ها هستیم، اما کسانی هستند که داوطلبانه آتش را خاموش می‌کنند، در درسیم جنگل‌ها را به آتش می‌کشند. در اینجا با به اتش کشدن جنگل‌ها، به هویت خلق‌ها و فرهنگ‌ها حمله می‌کنند. وی در خاتمه سخنان خود اعلام کرد که حزب آنها و خلق کورد همیشه در صحنه حضور داشته وهیچگاه میدان را خالی نمی‌کند.