ائتلاف منحوس حلبوسی-خنجر-بارزانی چه وعده‌ای به اردوغان دادند؟

مذاکرات مسئولین عراق و اقلیم باشور کوردستان با رئیس جمهور ترک و مسئولان میت بر دامنه‌ نگرانی‌ها هم در میان مردم عراق و هم در میان کوردها افزوده است.

پس از سفر پنهانی نچیروان بارزانی به آنکارا و ملاقات او با اردوغان، اکنون گزارش‌هایی از سفر پنهانی محمد حلبوسی رئیس پارلمان عراق و خمیس خنجر رئیس ائتلاف سیاده و ملاقات این دو با اردوغان و هاکان فیدان رئیس سازمان میت در استانبول منتشر شده است.

در دیدار مابین حلبوسی و خنجر با اردوغان و فیدان بر گسترش روابط  دو کشور از جمله در زمینه امنیتی و به گفته‌ی آن‌ها علیه 'ترور' تأکید شده است.

دفتر حلبوسی در این باره بیانیه‌ای منتشر کرده و می‌گوید:"روز شنبه حلبوسی و رئیس ائتلاف سیاده خمیس خنجر در استانبول با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترک و هاکان فیدان ملاقات کرده‌اند. در گفتگو مابین طرفین بر روابط اقتصادی و تجاری، همچنین بر همکاری مشترک و کمک برای مبارزه با ترور در ترکیه و ارائه اطلاعات استخباراتی به توافق دست یافتند."

در ادامه بیانیه آمده است:"در این نشست اردوغان دستورهای لازمه را در مورد مباحث مذکور صادر کرده و در رابطه با سهولت دستیابی عراقی‌ها به ویزا گفتگو شده است."

سفر مسئولین عراق و همچنین گردانندگان پ.د.ک به ترکیه و انتشار گزارش‌هایی در مورد فروش گاز طبیعی اقلیم کوردستان به ترکیه بر دامنه‌ نارضایتی‌ها در جامعه کوردستان و مردم عراق افزوده است.  

جاسم الموسوی سیاستمدار عراق در گفتگو با خبرگزاری روژنیوز گفت که ملاقات حلبوسی و جنجر با اردوغان و هاکان فیدان در استانبول با هدف گشودن بازار عراق برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ترک بوده است.

موسوی خاطرنشان کرد که ترکیه درصدد است تا از طریق سیاستمداران وابسته به خود در عراق در امور داخلی این کشور مداخله کند.

این سیاستمدار عراقی با خطرناک خواندن دیدار حلبوسی و خنجر با اردوغان افزود که از این پس ما شاهد تداوم سکوت در مقابل حملات نظامی ترکیه به خاک عراق خواهیم بود. او با انتقاد از مواضع حلبوسی و خنجر خواستار موضعگیری شفاف آنها در مورد حملات ترکیه به خاک عراق شده است.

شایان ذکر است که طیب اردوغان پیش از انتخابات ١٠ اکتبر ٢٠٢١ مجلس عراق با حلبوسی و خنجر دیدار کرده و خواستار ائتلاف آنها شده بود.

سنی‌های عراق پس از انتخابات مجلس با میانجیگری مسعود بارزانی رئیس پ.د.ک و به درخواست رژیم ترکیه ائتلافی را تشکیل دادند و حلبوسی را به عنوان نامزد ریاست پارلمان این کشور برگزیدند.

نچیروان بارزانی پس از حمله هوایی گسترده ١ فوریه رژیم ترکیه به مخمور، شنگال، دیرک و مناطق حفاظتی میدیا با اردوغان دیدار کرده بود و در مورد انتقال گاز طبیعی اقلیم کوردستان به توافق دست یافت،

پس از این اقدام دادگاه فدرال عراق در جلسه‌ای فروش نفت و گاز طبیعی اقلیم کوردستان از طریق ترکیه را غیرقانونی اعلام کرده بود.