آزادی زندانی به شدت بیمار سویدان آکای برای دومین بار به تعویق افتاد

درخواست آزادی سویدان آکای که به مدت ۳۰ سال به عنوان زندانی به شدت بیمار در استانبول در سلول انفرادی زندانی بود، برای دومین بار به دلیل «رفتار خوب ندارد» به مدت ۶ ماه به تعویق افتاد.

انجمن وکلا برای آزادی (ÖHD) شعبه استانبول کنفرانس مطبوعاتی را برای آکای که در زندان مرمره شماره ۹ نوع اِف (F) به سر می‌برد، در منطقه بَی‌اوغلو برگزار کرد.

خانواده آکای که قرار بود روز ۱۲ فوریه آزاد شود اما آزادی او برای بار دوم به تعویق افتاد نیز در این جلسه حضور داشتند.

بریوان بَکچی، وکیل آکای، اظهار داشت که این زندانی از سال ۲۰۱۸ در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و ملاقات‌های وکیل او با دوربین ضبط شده است و این وضعیت باعث نقض خودسرانه حقوق شده است.

بریوان بکچی وکیل دادگستری گفت که اگرچه آکای تحت نظارت شدید بود، اما هیئت نظارت و مدیریت تصمیم اینکه «از سازمان مسلح جدا نشده است» را گرفت.

در حالی که بریوان بکچی این وضعیت را مغایر با جریان عادی زندگی ارزیابی کرد، اسحاق دَمیرل، رئیس مشترک انجمن وکلا برای آزادی شعبه استانبول اظهار داشت که هیئت مدیریت و نظارت به منظور جلوگیری از آزاد شدن زندانیان سیاسی، به صورت برنامه‌ریزی شده در محدوده قانون قرار داده است.

کیولجیم آکای، خواهرزاده آکای، اظهار داشت که با لغو تصمیم آزادی، خانواده نیز مجازات شدند و گفت: «من از کودکی در جریان این روند بوده‌ام و واقعا برای ما سخت است که ببینیم اوضاع در کشور تغییر نکرده و حتی بدتر می‌شود.»

آزادی آکای که قرار بود در ۱۱ اوت ۲۰۲۳ آزاد شود، برای دومین بار به دلیل «رفتار خوبی ندارد» به تعویق افتاد. اگرچه آکای به حبس ابد تشدیدشده محکوم نشد، اما از آوریل ۲۰۱۸ در سلول انفرادی نگهداری می‌شود. وکلای دادگستری تاکید کردند که از پیگیران قانونی اعمال خودسرانه علیه زندانیان و تصمیمات هیئت اداری و نظارت خواهند بود.