باکرهان: با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دیدار و نشست برگزار کنید

تونجر باکرهان ریاست مشترک کل دَم پارتی درخواست کرد تا با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دیدار و نشست برگزار شود و خواستار مبارزه‌ی مشترک شد.

تونجر باکرهان ریاست مشترک کل حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) در نشست حزبش به سخنرانی پرداخت.

باکرهان به این اشاره کرد که ذهنیت ملی‌گرایی و نژادپرستی در جهان و خاورمیانه و ترکیه افزایش یافته است، این نیز یکی از عوامل گسترش جنگ و کشتار است. در ترکیه نیز هر نوع جنایت‌ و خیانت‌ و ستمی در پشت ملی‌گرایی پنهان می‌شود، این ملی‌گرایی دروغین در تاریخ معاصر و گذشته هیچ سودی برای جامعه در پی نداشته است.

همچنین بر این تاکید کرد که تنها راه‌حل، صلح اجتماعی است، لازم است خلق‌های ترکیه با ایجاد صلح اجتماعی از این موج نژادپرستی و ملی‌گرایی جلوگیری نمایند. باید خلق‌های ترکیه بدانند که کوردها تهدید نیستند بلکه نیروهای ملی‌گرا و نژادپرست تهدید اصلی هستند.

باکرهان در ادامه به نقش رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در ایجاد صلح اشاره کرد و گفت: «هر بار که در امرالی گشوده می‌شود، امید راه‌حل‌ دمکراتیک افزایش می‌یابد، صلح ایجاد می‌شود، اقتصاد کشور بهبود می‌یابد. در ترکیه چندین سال است که آقای اوجالان بر صلح تاکید می‌کند. به آقای اوجالان گوش بسپارید، با وی نشست برگزار کرده و به گفت‌و‌گو بپردازید.»

باکرهان تاکید کرد که یک راه باقی مانده و گفت: «یا این‌که صلح اجتماعی ایجاد کنید، سیستمی عادل و دمکراتیک تأسیس کنید، یا این‌که تسلیم سیستم نژادپرستی و ملی‌گرایی شوید. به این معنا که عقل دولتی وجود ندارد. در قرن جدید، تنها راه برای نجات ترکیه، دمکراسی و صلح با عقل و درایت مشترک است. برای خلق‌های ترکیه تنها راه آزادی، صلح با کورد است. یک سیستم دمکراتیک و عدالت محور و آزادی‌خواه است.»

باکرهان اعلام کرد که آن‌ها برای رسیدن به این هدف مبارزه می‌کنند.