باکرهان: دولت تمام وجود خود را بر اساس دشمنی با کوردها بنا کرده است

تونجر باکرهان رئیس مشترک دم پارتی با بیان اینکه دولت تمام وجود خود را بر اساس نابودی دستاوردهای کوردها بنا کرده است گفت: «تنها راه خنثی سازی سیاست‌های جنگ ویژه، سازماندهی است.»

باکرهان با بیان اینکه بی‌عدالتی و نابرابری بزرگی در دنیا وجود دارد گفت: «به همین دلیل این بی‌عدالتی و نابرابری برای ما کوردها مشکل مضاعفی است، چراکه مبارزه ما به همان اندازه که برای هویت و زبان است، علیه بی‌عدالتی و نابرابری سیستم سرمایه‌داری است. اکنون بی‌رحمانه‌تر از همیشه، در دنیا عدم توازن و تبعیض وجود دارد.» باکرهان همچنین با بیان اینکه جغرافیای کوردستان در مرکز تحولات خاورمیانه قرار دارد گفت: «به همین دلیل باید با سازماندهی و حساسیت عمل کرد.»

باکرهان به حملات علیه دستاوردهای کوردها اشاره کرد و ادامه داد: «آنها زندگی کوردها در دیرالزور را هم قبول ندارند؛ تنها به این دلیل که کوردها در ژاپن زبان خود را یاد می‌گرفتند، وزیر آموزش ترکیه مداخله و اعتراض کرد. به همین دلیل بین ژاپن و ترکیه یک بحران بزرگ به وجود آمده است. آنها در اِلح و وان، دشمن زبان و رقص ما هستند؛ البته این دشمنی در همه جا وجود دارد. آنها دشمن مردم ما هستند، ما با یک سیستم متخاصم روبرو هستیم. خیلی عجیب است که برای جلوگیری از تحصیل کوردها به زبان خود در ژاپن، آنها را مورد حمله قرار دادند.»

باکرهان گفت: «مقابله به اینچنین دشمنی البته آسان نیست؛ نظامی که ما با آن مبارزه می‌کنیم منصفانه و شرافتمندانه عمل نمی‌کند. متأسفانه در کوردستان جنایت‌هایی انجام می‌دهد که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. نمی‌خواهند کوردها حتی در اداره محلی خود در قدرت باشند، آنها می‌خواهند ما زبان و فرهنگ خود را فراموش کنیم.»

باکرهان به پایگاه‌های دولت ترکیه در اقلیم کوردستان اشاره کرد و ادامه داد: «اکنون ۸۵ پایگاه و بیش از ۲۰ پست بازرسی در باشور کوردستان ساخته‌اند و تنها یک دلیل دارد و آن اینکه کوردها به حقوق خود دست نیابند. همه این هزینه‌ها برای این است که حقوق و جایگاه کوردها باید از بین برود. در خاورمیانه انگار خیر برخی کشورهای دیگر را می‌خواهند، اما در کوردستان به کوردها حمله می‌کنند تا به حقشان نرسند. ما باید این آگاهی را داشته باشیم و بدانیم که با چنین نظامی مبارزه می‌کنیم.»

باکرهان توضیح داد که حزب عدالت و توسعه تلاش می‌کند به دست رژیم اسد، جایگاه و موقعیت کوردها در شمال و شرق سوریه را نابود کند و گفت: «می‌خواهد دست رژیم اسد را بگیرد. ما با نظامی روبرو هستیم که می‌خواهد موقعیت کوردها را در روژاوا از بین ببرد. از نظرشان لازم است کوردها در آنجا هیچ جایگاهی کسب نکنند و مجددا زیردست اسد شوند. در خارج از مرزهای کشور، با ذهنیت دشمنی با کوردها، در هر نقطه از خاورمیانه که لازم باشد معامله می‌کنند و خود را سازماندهی می‌کنند.»

باکرهان به سیاست‌های اعمال شده توسط دولت در اِلح اشاره کرد و گفت: «چرا اِلح برای آنها مهم است؟ زیرا آنجا شهری است که برای اجرای این دشمنی و سیاست‌های جنگی ویژه به عنوان شهر پایلوت انتخاب شده است. اینجا سعی می‌کنند کهنه‌پرستی را سازمان دهند که ما را نابود می‌کند. می‌خواستند در انتخابات مقدماتی ما و حتی در انتخابات محلی ما دخالت کنند. آنها می‌خواهند سازمانی را در اِلح ایجاد کنند که برادران و خواهران ما، رفقای ما و خلق ما را نابود کند. چه کار می‌کنند؟ اِلح نماد و سمبل مقاومت در کوردستان و ترکیه است. آنها می‌خواهند اِلح را با سیاست‌های جنگ ویژه مانند گسترش مواد مخدر و فحشا به چنگ آوردند. آنها می‌خواهند شهر ما را از هویت واقعی‌اش و سنتی که ادیپ سولماز ایجاد کرده است، دور کنند. آنها می‌خواهند شهر را در مشکلات، کمبودها و نابسامانی‌ها غرق کنند. اگر بتوانند جلوی پیشرفت خلق اِلح و شهرشان را بگیرند، دیگر چه کسی به حملات به روژاوا، باشور، انتصاب قیم و انزوا واکنش نشان خواهد داد؟ آنها می‌خواهند شهر ما را به دهه ۹۰ برگردانند و آن را تسلیم شبکه‌های قتل و ترور آن سال‌ها کنند. اگر اِلح ساکت شود، چه کسی از قاتلان دهه ۹۰ حسابرسی خواهد کرد؟ ما نباید گرفتار بازی‌های سیستم سلطه شویم و نسبت به سیاست‌ها و نقشه‌های کثیف برای اِلح هوشیار و حساس باشیم.»

باکرهان به افزایش مصرف مواد مخدر در اِلح اشاره کرد و گفت: «آیا شما دلیل مصرف مواد مخدر در بین کودکان ۹ ساله را تنها به خاطر وجود تعداد خیلی کمی فروشنده مواد مخدر می‌بینید؟ آنها نمی‌خواهند کودکان کورد مبارزه کنند و از هویت خود محافظت کنند؛ بلکه می‌خواهند ذهن آنها را مسموم کنند. اگر آنها می‌خواهند اِلح عزیز را درگیر مواد مخدر و فحشا کنند، در مقابل ما باید خود را سازماندهی کنیم و با همه نهادهایمان با آن مبارزه کنیم. جوانان ما بیش از هر زمان دیگری در خیابان‌ها علیه سیاست‌های جنگی ویژه مبارزه خواهند کرد.»

باکرهان با بیان اینکه اِلح باید در برابر هجمه‌های نظام به حقیقت، ماهیت و ارزش‌های خود بازگردد، گفت: «تنها راه شکست این حمله‌ها و سیاست‌های جنگ ویژه، سازماندهی است. دوباره خودمان را سازماندهی خواهیم کرد. ما دوباره افرادی را که به دلایل کوچک آزرده شدند و ما را ترک کردند، در آغوش خواهیم گرفت.»

باکرهان گفت: «شهرداران مشترک ما و مسئولین باید در خیابان‌ها باشند، در میان مردم باشند و در برابر انواع هجمه‌ها در محله‌ها، خیابان‌ها و میادین مقاومت کنند و مردم خود را تنها نگذارند.»

باکرهان به اهمیت اِلح در عرصه فرهنگ و زبان کوردی اشاره کرد و گفت: «اگر آنها رقص کوردی را ممنوع می‌کنند در مقابل باید در هر روستا و محله‌ای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و زبانی افزایش یابد و هیچ منع قانونی برای این کار وجود ندارد. اِلح را به مرکز فرهنگ و هنر و زبان تبدیل خواهیم کرد.»

پس از پایان سخنرانی، جلسه با پرسش و پاسخ خبرنگاران ادامه یافت.