«باید راه دیدار با عبدالله اوجالان باز شود»

حسین کوچوکبالابان رئیس مشترک انجمن حقوق بشر گفت: «باید فورا راه دیدار خانواده و وکلا با عبدالله اوجالان که یکی از بازیگران مهم حل مسئله کورد است، باز شود.»

انجمن حقوق بشر (IHD) «کنفرانس صلح و حل مسئله کورد» را در هتلی در آمد برگزار کرد. رؤسای مشترک IHD ارن کسکین و حسین کوچوکبالابان، روزنامه نگاران، نویسندگان، روشنفکران، سیاستمداران، نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی و بسیاری از مردم در این کنفرانس شرکت کردند. حسین کوچوکبالابان، رئیس مشترک IHD در این کنفرانس سخنرانی کرد.

کوچوکبالابان با بیان اینکه انجمن حقوق بشر از روز تاسیس بر صلح پافشاری کرده است، گفت: «حفظ صلح یک حق بشری است. ایجاد صلح به حقوق و آزادی‌های بشر بستگی دارد. می‌دانیم که هر نوع نابرابری بین مردم دلیل اصلی به رسمیت شناختن حقوق و آزادی‌ها، جنگها و درگیریهاست.»

کوچوکبالابان با یادآوری اینکه ترکیه کشوری است که نمی‌تواند مشکل اساسی مانند مسئله کوردستان را با گفت وگو و مذاکره حل کند، افزود: «به همین دلیل جنگ و درگیری‌ها در داخل و خارج از کشور ادامه دارد و خساراتی به بار می‌آورد»

 کوچوکبالابان با بیان اینکه به دلیل حل نشدن مسئله کوردها و شروع جنگها و درگیری‌های جدید با آمار سنگینی روبرو هستیم، ادامه داد: «محیط جنگ و درگیری باعث ایجاد فشار و خشونت می‌شود و زبان نفرت را با خود می‌آورد. حملات نژادپرستی و نفرت ادامه دارد.»

تداوم مسئله کوردها خسارات سنگینی را به همراه دارد که با اقتصاد جنگی قابل جبران نیست. جنگ به عنوان مالیات و فقر بیشتر به مردم باز می‌گردد. رهایی ما از این همه بحران با صلح امکان پذیر است.

 برای رسیدن به صلح و آرامش اجتماعی باید از انکار مسئله کورد دست برداشت و این معضل را پذیرفت. باید راه دیدار خانواده و وکلا با عبدالله اوجالان که یکی از بازیگران مهم حل مسئله کورد است، فوراً باز شود. باید راه مذاکره باز شود و مشارکت بخش‌های سیاسی و اجتماعی در این فرآیندها تضمین شود.»