بایندیر: بدون عبدالله اوجالان، هیچ روندی صحیح نیست

رئیس مشترک دب‌پ کَسکین بایندر گفت: «اگر به امرالی نرویم، کجا خواهیم رفت؟ مبارزه برای آزادی خلق کورد از آقای اوجالان شروع شد و با او پیروز خواهد شد.»

کسکین بایندر

سازمان حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ) وان هفتمین کنگره معمول خود را برگزار کرد. این کنگره در سالن شهر برگزار شد. سالن پر شده و شهروندان با لباس‌های ملی خود شرکت کردند. روی بالکن بنرهایی نصب شد که روی آن نوشته شده بود: «با روحیه جوانی شروع کردیم، با روحیه جوانی پیروز می‌شویم»، «مقاومت خود را در برابر انزوا تقویت می‌کنیم»، «زندانیان را آزاد کنید!»، «انزوا را بشکن» و «از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۹۹ تسلیم نشدیم و تسلیم نخواهیم شد» آویزان شده بود.

رئیس مشترک دب‌پ کَسکین بایندر، نمایندگان دم پارتی از وان، شهرداران مشترک وان، مادران صلح، کنشگران جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ) و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و صدها شهروند در این کنگره شرکت کردند.

در آغاز کنگره یاد افرادی که در راه آزادی جان خود را از دست داده‌اند گرامی داشته شد و سرود «چَرخا شورَشه» (دوره انقلاب است) خوانده و شعار «زنده باد رهبر آپو» سر داده شد.

هارون اوکای، رئیس مشترک سازمان دب‌پ شهر وان، سخنرانی افتتاحیه را ایراد کرد و گفت: «شهر وان در کوردستان، تاریخ نوشت. وان قلب کوردستان است. قلب وان همیشه برای کوردستان خواهد تپید. ما از هر کورد می‌خواهیم که از خانه و حزب خود صیانت کند.»

سپس رئیس مشترک کل دب‌پ کَسکین بایندر پشت تریبون رفته و سخنان خود را با خوش آمدگویی به شرکت‌کنندگان آغاز کرد و گفت: «هر بار که به وان می‌آیم هیجان‌زده شده و افتخار می‌کنم. حزب ما دب‌پ دارای سرزمین، زبان، هویت و فرهنگ خاص خود است. بنابراین، ما با دب‌پ به پیروزی خواهیم رسید. هر روز به ما و ارزش‌های ما حمله می‌شود، اما از چهار بخش کوردستان تا اروپا و سراسر جهان، مبارزه و مقاومت کوردها ارزش تجلیل دارد. آنها نتوانستند مردم کورد را تسلیم کنند و هرگز نخواهند توانست.»

بایندر با بیان اینکه جنگ جدی در منطقه در جریان است، گفت: «مقامات و دولت-ملت‌ها جنگ را از چهار سوی ما آغاز کرده‌اند. صد سال است که مردم کورد علیه ظالمان مقاومت می‌کند. مقاومت مردم کورد، مقاومت انسانیت و شرافت است. به همین دلیل علیه بی‌کرامتی مبارزه می‌کنیم و بهای آن را می‌پردازیم. خلق کورد ضامن بشریت است. مبارزه ما مبارزه انسانیت و حقوق است. قطعا به موفقیت خواهیم رسید. مقاومت ما تا رسیدن به یک پیروزی باشکوه ادامه خواهد داشت. مردم ما این مبارزه را به موفقیت خواهند رساند. پیروزی مردم کورد نزدیک است. مقاومت مردم کورد همچون ستاره‌ای درخشان در چهار بخش کوردستان می‌درخشد. این مبارزه با آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان پایان خواهد یافت.»

کسکین به هدف مبارزه کوردها توجه کرد و افزود: «امروز همه دنیا از کوردها صحبت می‌کنند. مبارزه مردم کورد تا ایجاد کوردستان آزاد ادامه خواهد داشت. از اول اکتبر یک روند جدید پیش رویشان گذاشته‌اند. در مورد 'دست دادن' و 'روند جدید' بحث می‌شود. آنها می‌خواهند ذهنیت‌شان را تحکیم کنند. موضع و خط مردم کورد کاملا مشخص است. مبارزه تا آزادی موجودیت مردم کورد، آزادی زبان، حقوق آنها، آموزش آنها، قانون اساسی دموکراتیک و موقعیت سیاسی کوردستان ادامه خواهد داشت. اگر به امرالی نرویم کجا برویم؟ مبارزه برای آزادی خلق کورد از آقای اوجالان شروع شده و با او پیروز خواهد شد. تا زمانی که آقای اوجالان به بازیگر اصلی تبدیل نشود، هیچ روندی واقعی یا صمیمانه نیست. اگر نیت آنها خیر است، آقای اوجالان در امرالی است و مخاطب است.»

بایندر برای تدوین قانون اساسی دموکراتیک و موقعیت کوردستان به انجام دیدار با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره کرد و گفت: «گفتیم و می‌گوییم. مخاطب راه‌حل دموکراتیک مسئله کورد آقای عبدالله اوجالان است. راه‌حل بدون آقای اوجالان ممکن نیست.»

بایندر به انتخابات سراسری در باشور کوردستان نیز توجه کرد و این خواسته را ایراد کرد: «از مردم باشور کوردستان می خواهیم که علیه اشغال کوردستان و قتل‌عام میهن‌دوستان کورد رای دهند.»

پس از سخنرانی بایندر، گزارش‌های کاری و مالی قرائت شد. سپس مدیریت جدید سازمان دب‌پ شهر وان مشخص شد. گونول اوزون‌آی و جمال دمیر به عنوان روسای مشترک سازمان دب‌پ شهر وان انتخاب شدند.

کنگره با کف زدن، سردادن شعار و هلهله به پایان رسید.