بدرفتاری، خشونت، موانع خودسرانه آزادی در زندان‌های سامسون و بافرا

انجمن حقوق بشر (IHD) شعبه آنکارا گزارشی حاوی نقض حقوق در زندان‌های بسته نوع S سامسون/کاواک و نوع T بافرا منتشر کرد.

این گزارش در یک کنفرانس مطبوعاتی که در شعبه آنکارا انجمن حقوق بشر برگزار شد، اعلام شد. نورای چَویرمن، عضو هیئت اجرایی مرکزی انجمن با برشمردن تخلفات اظهار داشت که از آزادی ۶ زندانی در زندان بسته نوع T بافرا توسط هیئت‌های نظارت و مدیریت جلوگیری شد.

در گزارش اعلام شده تاکید شده است که زندانیان مورد بازرسی نواری، شمارش ایستاده، خشونت و بدرفتاری قرار گرفته‌اند، حق درمان آنها سلب شده و آزادی آنها به طور ناعادلانه به تعویق افتاده است.

همچنین زندانیان به دلیل تحمیل بازرسی‌های شفاهی از فعالیت‌های اجتماعی محروم و از رفتن آنها به بیمارستان جلوگیری شده است.

عمر فاروق یازیجی، رئیس مشترک انجمن حقوق بشر شعبه آنکارا، پس از فهرست کردن تخلفات در گزارش، نتیجه‌گیری و پیشنهادات خود را در مورد این تخلفات به اشتراک گذاشت.

یازیجی تاکید کرد که این اقدامات خلاف توافقات ملی و بین‌المللی است.

یازیجی گفت: «گزارش شده است که زندانیان مورد بازرسی نواری، شمارش ایستاده، خشونت، توهین و بدرفتاری و نقض حقوق قرار گرفته‌اند، برخورد با افراد بیمار مختل شده، از حق ارتباط و دریافت اطلاعات آنها جلوگیری شده است. از آزادی آنها جلوگیری شده و آنها در معرض بسیاری از موارد نقض حقوق دیگر قرار گرفتند.»

یازیجی این درخواست را ارائه کرد؛ «قوانین شکنجه باید متوقف شود، تحقیقات علیه افراد مسئول باید آغاز شود و مجازات‌های کیفری اعمال شود.»

عمر فاروق یازیجی، رئیس شعبه آنکارای انجمن، اظهار داشت که تفتیش برهنه و سلب اجباری اعمال شکنجه‌ای است که حریم خصوصی افراد را نقض می‌کند، ارزش‌های اخلاقی و هویت اجتماعی آنها را هدف قرار می‌دهد، به تمامیت روانی آنها آسیب می‌رساند و به سطح خشونت جنسی می‌رسد.

یازیجی در واکنش به اینکه یکی از مهم‌ترین موارد نقض حقوق بشر در زندان‌ها دوربین‌های مداربسته‌ای است که فضاهای زندگی را نشان می‌دهند، اظهار داشت: «احترام به زندگی خصوصی در توافقات بین‌المللی تضمین شده است.»

یازیجی اقداماتی را که برای جلوگیری از تخلفات باید انجام شود به شرح زیر برشمرد:

«* انتقال بیماران به بیمارستان و انتقال آنها به بیمارستان باید تسریع شود، تشخیص، درمان و معاینات توسط پزشکان متخصص انجام شود.

*خوردن غذای کافی و سالم از حقوق اساسی بشر است. زندانیان دارای مشکلات سلامتی حق دریافت غذای تجویز شده توسط پزشک را دارند. ادارات زندان باید وعده‌های غذایی متناسب با رژیم غذایی را در اختیار زندانیان یا محکومان بیمار قرار دهند.

*موانع جلوگیری از ورود روزنامه‌هایی که حکم توقیف ندارند یا توقیف نیستند باید برداشته شود و روزنامه‌ها تهیه و در اختیار زندانیان قرار گیرد.

*فعالیت‌های اجتماعی که برای اجتماعی شدن زندانیان ضروری است باید به طور کامل اجرا شود و محدودیت‌ها پایان یابد. باید به نهادهای مستقل صحی اجازه ورود و بازرسی به زندان‌ها داده شود. باید مقررات قانونی وضع شود تا سازمان‌های ذیربط به ویژه تشکل‌های حرفه‌ای و سازمان‌های حقوق بشری در نظارت بر زندان‌ها مشارکت داشته باشند.»