'بدون روشن شدن روبوسکی تحول دمکراتیک نیز غیرممکن است'

ابتکار عدالت برای روبوسکی در صدور بیانیه ای در مورد 117 ماه ماه کشتار روبوسکی گفت: "عدالت در این سرزمین ها قطعاً ابتدا از طریق روبوسکی انجام خواهد شد."

ابتکار عدالت برای روبوسکی بمناسبت صد و هفدهمین ماه کشتار 34 نفر که 19 نفر از آنها کودک بودند در نتیجه بمباران هواپیماهای جنگی ترکیه در روستای روبوسکی در منطقه قلابان از توابع شرناخ، کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد. تانجو گوندوزآلپ عضو ابتکار عدالت برای روبوسکی، بیانیه ای را در شعبه آنکارا از انجمن حقوق بشر (İHD) خواند.

گوندوزآلپ با اشاره به اینکه تا زمانی که روبوسکی محاکمه نشود عدالت به کشور نمی رسد گفت: "ما 117 ماه است که به دنبال عدالت در یک روستا، مردم، جامعه و کشور هستیم. از آن شب تا به امروز یعنی طی این 509 هفته قانون گم شده است، عدالت وجود ندارد و همه سکوت کرده اند. از قتل‌عام روبوسکی 3563 روز گذشته و عدالت از بین رفته است و مصونیت از مجازات در خیابان‌ها حاکم است.

قانون یکی است، کار درست این است که بر اساس این سیستم حقوقی، مجرم و بی گناه مورد قضاوت قرار گیرد. جنایت که روشن است بنابراین مجازات آن نیز مشخص است. در حالیکه مجازات یا عدالت برای جنایاتی که دیروز یا امروز مرتکب شده‌اند وجود ندارد. سنت مصونیت از مجازات، نادیده گرفتن قانون و حامی‌گری عمیق که باعث بروز قتل‌عام بعدی شد، برای روبوسکی نیز با دستان نامرئی عملی شد. "

گوندوزآلپ درادامه همچنین خاطرنشان کرد: "مهم نیست که چقدر پنهان‌کاری و انکار صورت می گیرد، این حافظه هم صلح و هم عدالت را می طلبد و خواهد داشت. ماهیت چیزی که ما تجربه می کنیم دولت، مصونیت از مجازات و فقدان عدالت است. تا زمانیکه قتل‌عام روبوسکی روشن نگردد و وقایع به طور آشکاربرای خلق توضیح داده نشود، تمدن یا دموکراتیزه‌شدن در سیاست کشور وجود نخواهد داشت. ما در روز بیست و هشتم هر ماه هرکسی که سوال اینکه من به عنوان یک انسان چه کاری می توانم انجام دهم؟ را می‌پرسد را فراخواهیم خواند. روبوسکی آزمون دولت و قدرت است. صلح و عدالت در این سرزمین‌ها نخست و قطعاً از روبوسکی خواهد گذشت. روبوسکی شرم، زخم خون‌آلود و جستجوی عدالت این سرزمین است."