به عمل حمله به مزارهای اعتراض صورت گرفت

حمله برعلیه مزار وکیل مدد سرحد که از طرف ژیتم به قتل رسیده بود مورد اعتراض قرار گرفت.

نهادهای حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(دم پارتی) در استانبول و جمعیت پشتیبانی از کسانی که بستگان خود را از دست داده‌‌اند آناتولی ‌(ANYAKAY DER) به عمل حمله برعلیه مزار وکیل مدد سرحد که مورخ ۲ نوامبر ۱۹۴۴ از طرف ژیتم  به قتل رسیده‌ بود،‌ طی یک بیانیه اعتراض کرد. این بیانیه درکنار مزار سرحد در آرامستان زنجیرلیکویویه داده شد و نمایندگان احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی  نیز در آن مشارکت داشتند. ریاست مشترک جمعیت پشتیبانی از کسانی که بستگان خود را از دست داده‌‌اند آناتولی، آیهان یلدز این بیانیه را قرائت کرد و تخریب مزار سرحد را به مثابه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«وحشیگری» تعریف کرد.

یلدز بیان داشت‌: ‌«ما با چنین کارهایی بیگانه نیستیم، این اولین بار نیست که مزارها را تخریب می‌کنند. در کوردستان بارها مزارهای ما را تخریب کردند. هر کسی این وحشیگری‌ها را انجام می‌دهند مطمعنا از قصد چنین کاری می‌کند. ما به هیچ وجه این اعمال را نمی‌پذیریم و به این وضعیت اجازه نخواهیم داد. لازم است کسانیکه این وحشیگری را انجام می‌دهند هرچه زودتر محاکمه شوند.‌‌‌‌‌‌‌»

نماینده دم پارتی در شهر استانبول، چیچک اوتلو نیز گفت در زمانی‌ که موجودیت کوردها انکار می‌شد مدد سرحد برعلیه سیاست‌های کثیف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«فاعل مجهول» و آتش زدن روستاها مبارزه می‌کرد. اوتلو سخنان خود را اینگونه ادامه داد‌: ‌«زمانیکه ما به داستان او می‌نگریم می‌بینیم که او ارزشی گرانبها است. این رژیم تلاش کرد که عدالت را به قتل برساند. اما ما از ارزش‌های خود صیانت کرده و مبارزه خود را ادامه می‌دهیم. این رژیم منکر ما می‌شود،‌ جنازه‌های ما را پنهان می‌کند و در صندوق‌ها برای خانواده‌ها ارسال می‌کند. این مبارزه ما برعلیه رژیم ادامه خواهد داشت.‌»

اوتلو اعلام کرد که همان روز برضد مزارهای لیجه در شهر آمد نیز حملاتی انجام گرفت و چنین ادامه داد‌: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«باید رژیم آک‌پ ببیند که خلق کورد و طبقه کارگران وجود دارند. این ۴۰ سال است که بروی این خاک مقاومت می‌کنند،‌ نه دستگیری‌ها و نه جنایاتی که فاعل آنها مجهول هستند نتوانستند برای راهپیمایی ما مانع باشند. شهید و زندانیان، ارزش‌های ما هستند.‌»

پسر مدد سرحد، رحمت سرحد هم تخریب مزار را به مثابه ‌«ذهنیت داعش» تعریف کرد و چنین گفت‌: ‌«سنگ قبر پدر من را تخریب کردند. اما تنها می‌توانند این کار را انجام دهند. این ذهنیت، ذهنیت داعش است. مردمان ما برای روز عید به اینجا آمدند که ما این را دیدیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ آنان نتوانستند به مدد سرحد و جنبش کورد آسیب بزنند. چه کورد و چه ترک،‌ تمام کسان باوجدان لازم است از آن ارزش‌ها صیانت کنند. تنها کاری که از دست دشمنان برمی‌آید حمله به سنگ قبرهاست. بجز این هیچ کاری از آنان ساخته نیست.‌‌‌‌‌»