به یک سیستم آموزشی نوین به زبان مادری نیاز است

نماینده شهر ماردین از حزب دم پارتی بریتان گونش اعلام کرد که سیستمی که تبدیل به آسیب روانی می‌شود لازم است تغییر کند و حق آموزش به زبان مادری یقینا به جای آورده شود و سیستمی آموزشی بر پایه‌ی اصول علمی بنا شود.

عضو انسیاتیو روانشناسان مزوپوتامیا(دی‌ر-م‌ی‌ز)، نماینده شهر ماردین از حزب دم پارتی، روانشناس بریتان گونش آلتن برای خبرگزاری فرات(ANF ) ارزیابی‌های خود را بیان نمود. 

بریتان آلتن گونش در مورد تحمیل آموزش زبان ترکی بر کودکان کوردستان گفت: «این یک خشونت می‌باشد و از جنبه‌ی علمی نتایج آن ایجاد آسیب‌های روانی است. کودکان با زبان مادری جهان را می‌شناسند. احساس و فکر خود را بدین صورت می‌آفرینند. هوش منطقه‌ی خود را با زبان مادری خود ثبت می‌کنند. چیزی که من را تبدیل به ما می‌کند، زبان مادری ماست. هویت ماست، شکل ماست و فهمیدن جهان است. امروزه کودکی ۵-۶ ساله وقتی با زبانی به غیر از زبان مادری خود روبرو می‌شود این امر منجر به بی‌معنایی و خلائی جدی می‌شود. این مورد خود مستقیما یک خشونت است و لازم است این گونه تعریف شود. از یک‌طرف به مثابه‌ی خشونتی ذهنی، زبان مادری‌شان ممنوع اعلام شده و به علاوه‌ی این خشونت فیزیکی نیز اعمال می‌شود. حرف زدن به زبان کوردی در سطح یک خشونت با آن برخورد می‌شود و این در فکر و ذهن کودک جای می‌گیرد. به شکی تراوماتیک برای اینکه سرکوب نشود تلاش می‌کند به زبان دیگری حرف بزند. بیش از هر چیز برای بکار بردن کلمه‌ای اشتباه می‌ترسد و در نهایت کودک به حدی می‌رسد که نتواند خود را ابراز نماید. بجای چیزی که بر زبان آورد به شکل حروف خود فکر می‌کند. به تمامی این دلایل کودکان از مدارس زده می‌شوند. در کوردستان سطح ترک تحصیل بسیار زیاد است. در زیر نام آموزش با خشونت روانی روبرو می‌شوند و این مغایر با پیمان حقوق کودکان است.» 

بریتان گونش آلتن بیان داشت کسیکه شکست خورده کودکان نیستند بلکه سیاست‌های آسمیلاسیون و انکار صد ساله است و گفت: «یکی از مسائل اصلی ما اینست به عنوان روانشناسان کورد، به عنوان دی‌ر-م‌ی‌ز که همیشه برای این مورد بکوشیم: ما می‌گوییم نیاموختن آموزش به زبان مادری بر تمامی حیات کودک تاثیر می‌گذارد. این را انجام نمی‌دهند و اما می‌گویند در کوردستان موفقیت‌های آکادمیک کم است، این چیز عجیبی نیست. ما سالهاست این را می‌گوییم که کودکانی که به زبان مادریشان نمی‌توانند تحصیل کنند، از جنبه‌ی آکادمیک موفقیت بدست نمی‌آورند. به همراه مشکلات خود باوری در آینده کودک نیز تاثیرات بسیاری به دنبال خواهد داشت. در این شرایط نمی‌توان کودکان را ناموفق اعلام کرد. ناموفق سیستم است و لازم است اینگونه درک شود.» 

بریتان گونش آلتن اعلام نمود لازم است این سیستم که به آسیب‌های روانی منجر می‌شود تغییر کند. حق آموزش به زبان مادری برقرار شود و سیستم آموزشی نوینی با اصول علمی ایجاد شود.