برای کسانی که توسط دولت ترکیه کشته شدند، گرد هم آمدند

ی‌ه‌د و بستگان مفقودین برای گرامیداشت یاد ابراهیم کارتای، ابراهیم چلیک و پسرش ادیپ چلیک که توسط نیروهای دولتی ترکیه آن هم زمانی که در بازداشت بودند، به قتل رسیدند، گرد هم آمدند.

بستگان مفقودین

بستگان مفقودین و مدیران انجمن حقوق بشر (ی‌ه‌د) شعبه آمد در هفته ۸۱۰ کنش «مفقودین پیدا شوند، عاملین محاکمه شوند»  در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در پارک کوشویولو گرد هم آمدند. بستگان مفقودین، مدیران ی‌ه‌د و شهرداران مشترک آمد، سرا بوجاک و دوغان هاتون به این کنش پیوستند.

سوزان مهمت اوغلو نایب رئیس ی‌ه‌د شعبه آمد ابتدا صحبت کرد و اظهار داشت که از درگذشت مدافع حقوق بشر و روشنفکر کورد تارک ضیا اکینجی بسیار متاسف شده و به خانواده او و خلق کورد تسلیت گفت.

سپس عمر سامان دبیر ی‌ه‌د آمد، سرگذشت ابراهیم کارتای را قرائت کرد که در ۱۵ اوت ۱۹۹۵ در روستای هور در منطقه هن آمد در حینی که بازداشت بود، ناپدید شد.

پس از قرائت این سرگذشت، تحصن برگزار شد.

الِیح

بستگان مفقودین و مدیران ی‌ه‌د الح نیز با همان هدف و دستور کار، در هفته ۶۴۶ کنش خود، در مقابل بنای یادبود حقوق بشر واقع در خیابان گلستان گرد هم آمدند. بستگان مفقودین و مدافعان حقوق بشر در این مراسم شرکت کردند.

این هفته، سرگذشت ابراهیم چلیک و پسرش ادیپ چلیک بازخوانی شد که در اوت ۱۹۹۴ در روستای زوراوا در نزدیکی مرکز الح در بازداشت، ناپدید شدند و هیچ گاه خبری از آنها دریافت نشد. رِزان بایتار مدیر ی‌ه‌د داستان غم‌انگیز از دست دادن پدر و پسر را خواند.

پس از قرائت داستان، تحصن برگزار شد.

جولمرگ

کنش انجمن حقوق بشر شعبه جولمرگ که هر شنبه برای جان باختگان قتل‌های «قاتل ناشناس» برگزار می‌شد، در هفته ۱۳۶ ادامه یافت. این کنش در خیابان هنر در منطقه گَوَر برگزار شد و در آن بنر «مفقودین پیدا شوند، عاملین محاکمه شوند» برافراشته و عکس جان باختگان در دست گرفته شد. در مراسم این هفته قاتلان اسلام ترک اوغلو که در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۶ توسط سربازان کشته شد، محکوم شدند. بستگان مفقودین، شهرداران مشترک گور شادیه کرمیزاوغلو و شورش دیری و مدیران دم پارتی به این کنش پیوستند.

در این گردهمایی، عضو هیئت رئیسه ی‌ه‌د سعید چاغلایان، صحبت کرد و به وضعیت زندانیان بیمار اشاره کرد. چاغلایان دستگیری سلیمان صابری ماوی را که چند روز پیش در بستر بیماری انجام گرفت، یادآور شد و گفت که زندانیان بیمار باید فورا آزاد شوند.

سپس ارن باسکین عضو کمیسیون مفقودین ی‌ه‌د، متن بیانیه را خواند و گفت که مکانیسم امنیتی دولت که بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد بر اساس یک سیستم غیرقانونی تحت عنوان «عناصر محلی یا حساسیت محلی» است. باسکین خبر داد که فعالیت‌های غیرقانونی نیروهای امنیتی در جولمرگ به بدترین شکل انجام شده و بدون مجازات می‌ماند. باسکین در ادامه گفت: «قاتلین اسلام ترک اوغلو نیز به این ترتیب بی‌مجازات ماندند. ترک اوغلو و دوستش رشید سویدان در منطقه اورمار جمع شده بودند و می‌خواستند به گَور بروند که خودروی آنها توسط سربازان مورد اصابت گلوله قرار گرفت. در نتیجه ترک اوغلو جان خود را از دست داد و سویدان خوشبختانه آسیبی ندید. متأسفانه با وجود درخواست‌ها، پرونده ترک اوغلو بسته شد و تمام درخواست‌های خانواده او رد شد.»

پس از این سخنرانی‌ها، تحصن برگزار شد.

ازمیر

مدیران ی‌ه‌د در ازمیر نیز به شکل دو هفته یکبار در مقابل سومربانکا قدیمی در منطقه کوناک گرد آمده و برای توضیح درباره سرنوشت مفقودان و محاکمه عاملان، کنش برگزار کردند.