برگزاری کارگروهی در رابطه با محدودیت‌های مطبوعات کوردی در سلیمانیه

فدراسیون خبرنگاران و نویسندگان مستقل کارگروهی در سلیمانیه برگزار کرد و وضعیت مطبوعات کوردستان و موانع و فشارهای پیش روی آن را ارزیابی کرد.

کارگروه مطبوعاتی در سلیمانیه

فدراسیون خبرنگاران و نویسندگان مستقل (رونوس) به مناسبت روز خبرنگاران کورد کارگروهی در سلیمانیه برگزار کرد. در این کارگروه که در ۳ پنل برگزار شد، وضعیت مطبوعات کوردی و موانع پیش روی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آکادمیسین دکتر سامان فوضی در سخنانی درباره وضعیت موسسات مطبوعاتی در اقلیم کوردستان گفت: «وضعیت موسسات مطبوعاتی در اقلیم کوردستان بسیار بد است. برای سازماندهی فضای مناسب اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی به اصل حاکمیت قانون نیاز است. قانون مطبوعات در اقلیم کوردستان قابل اجرا نیست.

هَتاو حمه صالح، رئیس اداره انتشارات و ارتباطات دانشگاه حلبجه نیز دیدگاه خود را در مورد همین موضوع اینگونه بیان کرد: «متاسفانه در اقلیم کوردستان آزادی اندیشه و بیان وجود ندارد. با وجود همه نهادهای رسانه‌ای حتی یک قدم هم برداشته نشد. هژمونی حکومت اقلیم کوردستان با تحت کنترل گرفتن رسانه‌ها، رسانه‌ها را خفه کرده است.»

کمال رئوف، روزنامه‌نگار، درباره وضعیت آزادی مطبوعات در اقلیم کوردستان گفت: «امروز به غیر از سازمان‌های رسمی رسانه‌ای، نهادهای رسانه‌ای خصوصی نیز وجود دارند که تلاش می‌کنند صدای مردم را به قدرت برسانند. این نهادها همچنین وظیفه ایجاد ارتباط بین مناطق، ایجاد بحث‌های فرهنگی و گسترش آگاهی در بین مردم را بر عهده دارند. از سوی دیگر، رساندن روزنامه‌ها به خوانندگان، ایجاد افکار عمومی علیه جنگ داخلی و دموکراتیزه کردن جامعه بسیار مهم است.»

کمال رئوف سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «حکومت اقلیم کوردستان به مطبوعات کوردی تهمت می‌زند. او خبرنگاران را بازداشت می‌کند و آنها را به جاسوسی متهم می‌کند. امنیت جان خبرنگاران محافظت نمی‌شود. در اقلیم کوردستان این احتمال وجود دارد که هر روزنامه‌نگار متهم و دستگیر شود.»