برگزاری کنفرانس «تحقق عدالت و برابری» ایزدیان و فیلی‌ها در بغداد

کنفرانس ایزدی‌ها و فیلی‌ها با شعار «تحقق عدالت و برابری» در شهر بغداد پایتخت عراق آغاز شد. در این کنفرانس در رابطه با معضلات و مسائل هر دو جامعه بحث و گفتوگو صورت می‌گیرد.

اولین کنفرانس «تحقق عدالت و برابری» از ساعت ٩ صبح امروز (شنبه ۵ مارس/ ١۴ اسفند) در سالن همایش‌های هتل بغداد در شهر بغداد پایتخت عراق با حضور شماری از شخصیت‌های ایزدی و فیلی آغاز شده است.

در این کنفرانس علاوه بر نمایدنگان جوامع ایزدی و فیلی نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای ایزدیان در اروپا و روسیه، همچنین نمایندگان اتحادیه اروپا به شیوه‌ی آنلاین حضور بهم رسانده‌اند.

کنفرانس با سخنان دکتر یاسین باپیر از اعضای کمیته برگزار کننده آغاز شد. سپس پیام‌های هیئت‌های شرکت کننده جوامع فیلی، حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان، زنان ایزدی و همچنین نهادهای فیلی قرائت شد.

بنابر برنامه کاری کنفرانس دو پانل برگزار خواهند شد. پانل اول از سوی یکی از نمایندگان سابق پارلمان عراق مدیریت می‌شود، در این پانل در مورد مورد تاریخ کوردهای فیلی و ایزدی تا سال ٢٠٠٣ گفتوگو خواهد شد. در ادامه در رابطه با وضعیت زنان ایزدی و فیلی ساکن در عراق پانلی برگزار می‌شود.

در پانل دوم کنفرانس نیز که بعد از ظهر برگزار می‌شود در مورد وضعیت کوردهای فیلی پس از سقوط رژیم بعث تاکنون، وضعیت ایزدیان پس از فروپاشی رژیم بعث تا به امروز و تجارب خودمدیریتی آنان، مسائل این دو بخش از جامعه و راه‌حل‌ها به رایزنی می‌پردازند. در کنفرانس از مدل ملت دمکراتیک و نقش آن پیشرفت جوامع و ایجاد ثبات در عراق گفتوگو خواهد شد.

این اولین بار است که جوامع کورد فیلی و جامعه ایزدی کنفرانسی مشترک را برگزار می‌کنند. در کنفرانس تلاش می‌شود در رابطه با تضمین حقوق کوردهای فیلی و جامعه ایزدی به عنوان جوامع ساکن در کشور عراق رایزنی صورت گیرد.