برگزاری تجمع در ۴ شهر برای کسانی که توسط دولت ترکیه به قتل رسیده‌اند

اعضای انجمن حقوق بشر (İHD) و بستگان مفقودین در ۴ شهر برای کسانی که توسط دولت ترکیه به قتل رسیده‌اند تجمع کردند.

‌«مفقودین پیدا شوند و عاملان مجازات شوند»

اعضای شعبه شهر آمد انجمن حقوق بشر و بستگان مفقودین در هشتصد و شانزدهمین هفته تجمع خود در مقابل بنای یادبود حقوق بشر پارک کوشویولو در منطقه رَزان گرد هم آمدند. نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد شهرستان و بستگان ناپدیدشدگان در این مراسم حضور داشتند. این هفته از سرنوشت ابراهیم گوندَم که در ۴ سپتامبر ۱۹۹۱ در روستای قندَرهَل از توابع منطقه هَزرو استان آمد «ناپدید شد» پرسیده شد.

اَرجان یلماز، رئیس شعبه آمد انجمن حقوق بشر، گفت: «به دلیل حل نشدن مسئله کورد از دهه ۱۹۹۰، نقض بسیار جدی حقوق بشر وجود داشته است. متأسفانه یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که قربانی این نقض جدی حقوق بشر شد، کودکان بودند. کودکانی که در جنگ و درگیری نبودند، در معرض مواد منفجره پس‌مانده و درگیری‌های رخ داده یا جان باختند و یا معلول شدند. جیلان اونکول یکی از این کودکان بود.»

بَرفین اَلچی، عضو کمیسیون مفقودین انجمن حقوق بشر، بیانیه‌ی این هفته را پس از اظهارات فریده مافرا، خواهر ابراهیم گوندم «مفقود شده» خواند.

اِیلح

در الح، اعضای انجمن حقوق بشر و بستگان مفقودشدگان در ۶۵۲مین هفته تجمع خود در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در خیابان گلستان گرد هم آمدند. بستگان مفقودشدگان، مدافعان حقوق بشر، مدیران انجمن وکلا برای آزادی (ÖHD) و انجمن وحدت و فرهنگ، کمک و همبستگی با خانواده‌هایی که بستگان خود را در مهد تمدن‌ها از دست داده‌اند (MEBYA-DER) حضور داشتند. در جریان این تجمع، ماجرای خدیجه آتالای که در ۱۰ سپتامبر ۱۹۹۶ در حالی که قصد آبیاری باغ خود در منطقه پیران آمد را داشت، به قتل رسید، خوانده شد.

این ماجرا توسط رومَیسا دنیز کایا، رئیس مشترک شعبه انجمن حقوق بشرالح خوانده شد.

 جولمرگ

شعبه جولمرگ انجمن حقوق بشر و بستگان مفقودشدگان در صد و چهل و دومین هفته تجمع خود در خیابان سانات در منطقه گَوَر گرد هم آمدند. در تجمع این هفته سرنوشت مجید باسکین که پس از بازداشت توسط پلیس ترکیه در ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۳ در مقابل اداره جمعیت آنکارا آلتین‌داغ که در آن مشغول وظیفه‌اش بود مورد شکنجه قرار گرفت و جنازه‌اش ۲ روز بعد در نزدیکی ساختمان سازمان استخباراتی ترکیه (میت) پیدا شد، پرسیده شد.

اونور دوشونمز، نماینده پارلمانی جولمرگ دم پارتی، اعضا و مدیران حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ)، مدیران سازمان منطقه گَوَر دم پارتی، مادران صلح، کانون وکلای جولمرگ، اعضای شعبه جولمرگ انجمن وکلا برای آزادی، بستگان مفقودین و بسیاری از مردم در این مراسم شرکت کردند.

متن بیانیه توسط سیبل چاپراز، رئیس مشترک شعبه جولمرگ انجمن حقوق بشر خوانده شد.

ازمیر

شعبه ازمیر انجمن حقوق بشر، تجمعی را با عنوان «مفقودین پیدا شوند، عاملان محاکمه شوند» را که هر دو هفته یک بار در مقابل سومربانک قدیمی در منطقه کوناک برگزار می‌کند، انجام داد.

جانَر جانلی، مدیر شعبه ازمیر انجمن حقوق بشر ماجرای شیخ‌موس اَروغلو را که در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۵ پس از یورش به خانه‌اش در الح توسط سربازان بازداشت شد و دیگر خبری از او نشد، خوانده شد.