بستگان مفقودین برای توسون و اینسَل تجمع کردند

اعضای انجمن حقوق بشر و بستگان ناپدید‌شدگان برای فهمی توسون و شیخموس اینسَل تجمع کردند.

بستگان ناپدیدشدگان

اعضای انجمن حقوق بشر (IHD) شعبه آمد و بستگان ناپدید‌شدگان در هشتصد و نوزدهمین هفته از کارزار «ناپدیدشدگان پیدا شوند، قاتلان محاکمه شوند» در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در پارک کوشویولو در منطقه رِزان گرد هم آمدند.

اَرجان یلماز، رئیس شعبه انجمن حقوق بشر تأکید کرد که راه‌حل مسئله کورد با روشن کردن قتل‌های حل نشده در دهه ۱۹۹۰ امکان‌پذیر است. یلماز در واکنش به تایید رای برائت در پرونده ژاندارمری و تیم‌های مبارزه با تروریسم (JİTEM) که در آن برخی از افراد از جمله رئیس پلیس وقت محمد آگار محاکمه شدند، گفت: «ما به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

خانم توسون، همسر فهمی توسون، که در بازداشت به قتل رسید، گفت: «ما در هر خیابان یقه‌ی دولت را می‌گیریم. ۲۹ سال است که در میدان گالاتاسرای فریاد می‌زنم. اینجا هم فریاد می‌زنم؛ عاملان باید پیدا و محاکمه شوند.»

برفین اَلچی، عضو کمیسیون ناپدید‌شدگان شعبه آمد انجمن حقوق بشر، سرگذشت فهمی توسون را که در ۱۹ اکتبر ۱۹۹۵ در منطقه آوجیلار استانبول «ناپدید شد» را بیان کرد.

اِلح

در الح، اعضای انجمن حقوق بشر و بستگان ناپدیدشدگان در ۶۵۵مین هفته تجمع خود در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در خیابان گلستان بیانیه دادند. سینان اسلام گَگین یکی از مدیران شعبه الح انجمن حقوق بشر با بیان اینکه همچنان در مورد سرنوشت مفقودین جویا می‌شوند گفت: «ما خواهان عدالت هستیم تا سرنوشت فرزندان، همسران و خواهر و برادرانمان را بدانیم. ما عدالت می‌خواهیم تا بتوانیم برای درگذشتگان خود عزاداری کنیم و آنها را به درستی و با کرامت انسانی دفن کنیم. ما هر هفته خواهان آن هستیم که عاملان قتل‌های «انجام دهنده مجهول» به پای میز محاکمه کشانده و مجازات شوند و سرنوشت مفقودین ما اعلام شود.»

گگین داستان شیخموس اینسَل را تعریف کرد که در ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۹ در منطقه مسرج شهر سِرت ربوده شد و دیگر خبری از او نشد.