بستگان مفقودین در ۳ شهر، جستجوی عدالت را ادامه دادند

بستگان مفقودین برای محمد سنجار،‌ محمد امین چَلیک و داریوش آیگول که از سوی نیروهای دولت اشغالگر ترکیه به قتل رسیده بودند، در شهرهای آمد، ایلح و جولمرگ گردهم آمدند.

بستگان مفقودین

بستگان مفقودین و مدافعان حقوق بشر برای مشخص شدن سرنوشت کسانیکه مفقود شدند و محاکمه فاعلان این قتل‌ها، هر هفته به کنش‌های خود ادامه می‌دهند.

آمد

‌شعبه جمعیت حقوق بشر ‌(ÎHD) در شهر آمد و خانواده‌های مفقودین در ۸۱۳مین هفته به کنش خود با مطالبه ‌«مفقودین پیدا شوند، فاعلان محاکمه شوند» ادامه دادند، مشارکت کنندگان در پارک کوشیولو منطقه رِزان گردهم آمدند. مشارکت کنندگان تصاویر مفقودین را برافراشته و در محل برگزاری کنش، پلاکارت‌هایی برای مفقودین برافراشتند.

ریاست مشترک حزب دمکراسی و برابری خلق‌ها ‌(دم پارتی) در شهر آمد، عباس شاهین و گُلشین اوزَر، روسای مشترک حزب مناطق دمکراتیک ‌(د‌ب‌پ) در شهر آمد، محمد شیرین گوربوز و سلطان یارای در این کنش مشارکت کردند. در این هفته، سرگذشت محمد سنجار که در روز ۴ سپتامبر ۱۹۹۳ در کوچه آلمان ایلح براثر حمله‌ای مسلحانه به قتل رسید،‌ بازگو شد.

همسر سنجار، جیهان سنجار بیان کرد که همسر وی با دو سلاح جداگانه به قتل رسیده است و همسرش در آن روز برای ایجاد صلح به قتل رسیده است. سنجار خواستار محاکنه تمام عاملان جنایت‌های فاعل مجهول شد.

ریاست مشترک دم پارتی در شهر آمد، عباس شاهین نیز گفت‌‌: ‌«این جنایت‌ها، جنایت‌های فاعل مجهول نیست. عاملان آن دیر یا زود مشخص خواهند شد.

سپس دبیر کل انجمن حقوق بشر( ÎHD) در شهر آمد، عمر سامان، داستان به قتل رسیدن سنجار را قرائت کرد. این بیانیه با انجام کنش تحصن به پایان رسید.

ایلح

خانواده‌های مفقودین و انجمن حقوق بشر (ÎHD) در شهر ایلح در ۶۴۹ مین هفته کنش خود در مقابل بنای یابود حقوق بشر واقع در جاده گلستان گردهم آمدند. در این کنش که تصاویر مفقودین برافراشته شده بود، مشخص شدن فاعلان قتل محمد امین چَلیک که در روز ۲۸ اوت ۱۹۹۴ در منطقه هَزو ایلح از سوی گروه‌های ویژه از منزل خود ربوده شده و به قتل رسید، را مطالبه کردند.

مدیریت ÎHD شعبه شهر ایلح ، رزان بایتار داستان زندگی چلیک را قرائت کرد و اعلام نمود تا زمانیکه آن فاعلان مشخص شوند به مبارزه خود ادامه می‌دهند.

این بیانیه با انجام تحصن به پایان رسید.

جولمرگ

عضو ÎHD شعبه شهر جولمرگ و بستگان مفقودین با شعار ‌«مفقودین پیدا شوند، فاعلان محاکمه شوند» در کوچه سانات گردهم آمدند. در کنش این هفته، مشخص شدن فاعلان قتل داریول آیگول  که در سال ۱۹۹۱ در شهرک اَسَندره گَوَر به قتل رسیدند، را خواستار شدند.

مدیران سازمان گَوَر دب‌پ و دم پارتی، شهرداران مشترک گَوَر و بسیاری از دیگر شهروندان در این کنش مشارکت کردند.

برادر داریول، کوروش آیکوش که عضو کمیسیون مفقودین جولمرگ ÎHD است، بیانیه را قرائت کرد.