چهارشنبه سوری؛ مراسمی فرهنگی با جنبه‌های سیاسی

ایرانیان هر ساله شب قبل از آخرین چهارشنبه سال، مراسم سنتی چهارشنبه سوری را برگزار می‌کنند. امشب، شب چهارشنبه‌سوری‌ است که علیرغم جنبه‌های فرهنگی آن، مخاطراتی برای شهروندان ایجاد می‌کند.

بخش‌های قابل توجهی از مردم ایران مراسم چهارشنبه سوری را برگزار می‌کنند. آنها با افروختن آتش و پریدن از روی آن، طلب عافیت از بلایا در سال جدید می‌کنند.

از آنجا که این مراسم با آموزەها و ایدئولوژی حکومت ایران همخوانی ندارد، برگزاری آن در سال‌های گذشته جنبه سیاسی نیز به خود گرفته است. در سال‌های آغازین انقلاب تحت نام اینکه این مراسم گزاره به آتش پرستی دارد، سعی در جلوگیری از برگزاری آن می‌شد. اما حکومت موفق نشد این سنت فرهنگی را ممنوع کند و نهایتا سعی در محدودیت آن کرد.

برگزاری چهارشنبه سوری طی سال‌های گذشته با تجمعات اعتراضی مردم و زیر پا گذاشتن خطوط قرمز نظام از قبیل رعایت حجاب اجباری و رقص و پایکوبی در خیابان همراه بوده.

برگزاری این مراسم البته با اقدامات نادرست و خطرآفرین برخی جوانان نیز همراه بوده که موجب جراحت و حتی مرگ تعداد قابل توجهی از شهروندان شده است. ترقەهای دست‌ساز و مواد محترقه غیر امن هرساله بسیاری را دچار جراحت و سوختگی می‌کند.