چیچک: فاشیسم را از سرزمین‌مان بیرون خواهیم کرد

چنگیز چیچک، سخنگوی ه‌دک گفت: «ما با یک نسل‌کشی تاریخی روبرو هستیم. جامعه یا توسط بلوک فاشیست به صورت دائمی تسلیم خواهد شد یا ما فاشیسم را تسلیم خواهیم گرفت.»

چنگیز چیچک

چنگیز چیچک، سخنگوی کنگره دموکراتیک خلق‌ها (ه‌دک) با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و گفت که انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را باید ادامه رویکرد انکار دولت تلقی کرد.

چنگیز چیچک با بیان اینکه نظام انکار و نابودی دولت در حال حاضر توسط دولت آک‌پ-م‌ه‌پ انجام می‌شود، از سوی دیگر جنبش آزادی کوردستان به شکل ویژه‌ای مورد حمله قرار می‌گیرد و گفت: «زیرا دولت و مقامات فعلی این را به خوبی می‌دانند، همانطور که مبارزه دموکراتیک مردم کورد، راه‌حل دموکراتیک مسئله کورد را تحمیل می‌کند، مخالفت اجتماعی را در برابر همه مشکلات تقویت و افزایش می‌دهد.»

این یک حمله نسل‌کشی است

چیچک با بیان اینکه دولت از پویایی مبارزه اجتماعی برای وحدت، تحول، تغییر و آزادی می‌ترسد، افزود: «آقای اوجالان یک رهبر سیاسی، یک بازیگر، رهبری است که مورد قبول میلیون‌ها کورد، میلیون‌ها انسان در ترکیه، خاورمیانه و جهان است. انزوای کنونی که بر وی تحمیل شده است، تنها محدود به اوجالان نیست. انزوا را باید حمله‌ای نسل‌کشی و دولتی علیه ارزش‌های مبارزه، خط مبارزه و مبارزه عملی به رهبری اوجالان دانست.»

چیچک با بیان اینکه افکار عمومی ترکیه به اندازه کافی از تأثیر انزوا مطلع نشده است، بیان کرد: «بنابراین سیاست دموکراتیک کوردها در معرض انتقاد از خود قرار دارد.»

چنگیز چیچک در ادامه سخنان خود به اهمیت برقراری رابطه انزوا و مشکلات اجتماعی اشاره کرد و گفت: «رابطه انزوا با مشکلات اجتماعی، درک اهمیت آزادی جسمانی آقای اوجالان را نباید به صورت محدود دید. جنبه این موضوع به شرح زیر است: آقای اوجالان و مسئله موقعیت سیاسی مردم کورد، مشکل آزادی در این زمینه چنان مشکلی است که هنوز هم نیاز به پرداخت هزینه دارد. این یک طرف قضیه است. من شخصا به این اعتقاد دارم؛ آزادی جسمانی آقای اوجالان و بحث در مورد مسئله کورد در عرصه عمومی با آزادی جسمانی وی و همچنین پایه‌گذاری یک راه‌حل دموکراتیک، از نظر تئوریک توسط بسیاری از نیروها و شخصیت‌های مخالف نظام پذیرفته شده است. با این حال، مبارزه به سطح مطلوب افزایش نمی‌یابد و نتایج حاصل نمی‌شود.»

موضع مثبت ج‌ه‌پ باید تقویت شود

سخنگوی ه‌دک موضع و نارضایتی اپوزیسیون بویژه حزب جمهوری‌خواه خلق (ج‌ه‌پ) را در رابطه با تصاحب شهرداری جولمرگ ارزیابی کرد و گفت: «نارضایتی ج‌ه‌پ از قیم باعث نارضایتی جامعه در غرب شد. ما از این موضع حمایت می‌کنیم. صدایی که ج‌ه‌پ علیه کودتاها در وان و جولمرگ بلند می‌کند باعث ایجاد شکست در نظام فعلی روابط سیاسی شده است. در جناح بلوک فاشیستی، یک شکست منفی و در جناح مبارزه دمکراتیک اجتماعی، یک پیشرفت مثبت رخ داد. فضای مثبتی ایجاد می‌کند. در عین حال، بازدید بسیاری از گروه‌های مختلف مبارز در کوردستان، بازدید حمایتی از مناطقی که کودتای قیم در آن صورت گرفت، شرکت در کار و کنش‌های تشکیلاتی، تحصن در استانبول توسط نیروهای کار، دموکراسی و صلح در برابر کودتای قیم، نشانه تغییر است. این تغییر تنها مربوط به مسئله کورد نیست. این نشانه آن است که همه گروه‌ها و احزاب سیاسی دیگر نمی‌توانند در برابر حاکمیت ۲۰ ساله آک‌پ-م‌ه‌پ بایستند. از این پس، هر حمله‌ای علیه کوردها، علیه گروه‌های اجتماعی و احزاب سیاسی دور از آک‌پ، هر کودتا و تلاش برای انحلال منجر به شکست همه ما خواهد شد. به نظر من این موضوع قابل درک است. اگر امروز کاری علیه کودتای فاشیستی غیرنظامی‌نمای آک‌پ انجام نشود، صدایی بلند نشود، مانعی درست نشود، تهدید متوجه همه ما خواهد بود. حالا همه باید دور هم جمع شوند و به مشکلات یکدیگر رسیدگی کنند.»

سبک‌های نوین مبارزه

چنگیز چیچک شکل‌های حمایت از شهرداری جولمرگ را اینگونه ارزیابی کرد: «فاشیسم آک‌پ برای همه ما مشکل است و دیگر نباید به او اجازه دهیم. وقتی از این منظر به آن نگاه کنیم، با موضعی تاریخی مواجه هستیم. در ترکیه، میدان مبارزه اجتماعی و سیاسی در میانه یک جستجوی جدید است.»

چنگیز چیچک با بیان اینکه کنش‌ها علیه آک‌پ باید به درستی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، به صورت برنامه‌ریزی‌شده آماده شود، خط مبارزه عملی ایجاد شود، گفت: «دیگر نباید کسی در برابر این شرایطی که داریم بی‌تفاوت یا بیکار بنشیند، شاید ما متفاوت باشیم، ممکن است نگرانی‌های متفاوتی داشته باشیم، اما نتیجه نهایی این است که جامعه یا توسط بلوک فاشیست به صورت دائمی تسلیم خواهد شد یا واقعا ما فاشیسم را تسلیم خواهیم گرفت و آنرا از سرزمین‌مان بیرون خواهیم انداخت.»