چیدم کلچگون اوچار: اراده‌ی صلح از ترکیه فراتر رفته است

چیدم کلچگون اوچار ریاست مشترک کل د‌ب‌پ اعلام کرد، مسئله‌ی صلح، مسئله‌ی اصلی ترکیه است و گفت: «افراد دمکراسی‌خواه ترکیه لازم است در این زمینه اظهار نظر نمایند.»

کنفرانس انجمن حقوقدانان برای آزادی (OHD) تحت عنوان «ضد سیاست انزوا، مبارزه برای صلح و آزادی» در استانبول پایان یافت.

در نشست سوم، چیدم کلچگون اوچار ریاست مشترک کل حزب مناطق دمکراتیک (د‌ب‌پ) اعلام کرد، مسئله‌ی انزوا، از مسائل اساسی است و فقط به عنوان یک مسئله‌ی حقوقی به آن نمی‌توان نگاه کرد، در ادامه اعلام کرد که کوردها با سیاست انکار و آسمیلاسیون و انحلال مواجه شده‌اند.

اوچار در ادامه اعلام کرد که قانون اساسی سال ۱۹۲۱ برای کوردها بسیار حائز اهمیت است، این قانون خودمختاری را برای کوردها تضمین کرده بود، اما اکنون صحبت از آن جرم تلقی می‌شود. اما قانون سال ۱۹۲۴ براساس انکار ایجاد شده است، در ترکیه به جز ترک، تمامی ملت‌های دیگر انکار می‌شود و در ادامه گفت: «آیا واقعا در ترکیه مسئله‌ی کورد حل خواهد شد؟ جنبش آزادی‌بخش کورد اعلام می‌کند که خود واقعیت کورد در این منطقه زندگی می‌کند، این نیز برای دمکراتیزه شدن ترکیه بسیار مهم است.»

اوچار به اهمیت روند گفت‌وگو در سال ۲۰۱۳ توجه کرد و گفت: «از طریق نامەی آقای اوجالان دیدیم که اراده‌ی صلح از مرزهای کوردستان فراتر رفت. روندی، نه تنها فقط کورد، بلکه تمامی خلق و باورها در میان مؤسسات دمکراتیک جای گرفتند. آقای اوجالان تاکید کرد که حل مسئله‌ی کورد برای دمکراتیزه شدن کشور و حل بحران‌ها بسیار مهم است. تنها صاحب این روند و پروژه آقای اوجالان است.»

سپس اوچار گفت: «آیا می‌توان گفت که انزوای امرالی فقط ناعدالتی علیه کورد است؟ خیر، این وضعیت تمامی خلق‌های ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین اگر روند صلح حاصل شود، باید بین دولت و جامعه صورت بگیرد، نه بین دولت و سازمان.»

اوچار به اهمیت راهپیمایی بزرگ آزادی از ۱ الی ۱۵ فوریه اشاره کرد و اعلام کرد که باید آن را به عنوان یک فرصت دید، در ادامه گفت: «با وجود انزوا نقش آقای اوجالان در مسئله‌ی کورد بسیار مهم است، خلق کوردستان با وجود تمامی اشکال نسل‌کشی و سیاست خشونتی که علیه وی اجرا شده است، بر صلح اسرار دارد.»

سپس جیانی تاگنونی وکیل ایتالیایی به جنایت نسل‌کشی علیه ارامنه و جنایات قتل‌عام پاریس علیه کوردها اشاره کرد که بدون مجازات باقی مانده‌اند و اعلام کرد که این نشان می‌دهد که جنایت علیه بشریت انکار می‌شود.