دادگاه عالی کانادا: هدف قرار دادن هواپیمایی اوکراینی بر فراز تهران «عمدی» و «تروریستی» بود

ادوارد بلوبابا رئیس دادگاه عالی اُنتاریو، روز گذشته (٢٠ می/ ٣٠ اردیبهشت) در حکمی ساقط کردن پرواز ۷۵۲ توسط موشک‌های سپاه پاسداران را اقدامی «تروریستی» و «عمدی» اعلام کرده است.

 

قاضی دادگاه عالی انتاریو در حکم خود نوشت: "شاکیان این پرونده ثابت کرده‌اند که سرنگونی پرواز ۷۵۲ توسط ایران یک اقدام عمدی و تروریستی بوده است."

شبکه سی‌بی‌سی کانادا نیز با پوشش این خبر گزارش داده است چهار نفر از بازماندگان قربانیان پرواز ۷۵۲ بصورت علنی به همراه یک خانم که نمی‌خواهد نامی از وی برده شود، علیه ایران در دادگاه اُنتاریو شکایت کرده‌اند.

تصمیم این دادگاه مجوزی موثر برای بازماندگان قربانیان پرواز ۷۵۲ جهت دریافت غرامت از جمهوری اسلامی و همچنین سندی دیگر برای اثبات تروریستی بودن سپاه پاسداران محسوب می‌شود.

شایان ذکر است که پرواز پی‌اس ٧۵٢ شرکت هواپیمائی بین‌المللی اوکراین در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸) پس از شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران بر فراز تهران سرنگون شد.

تمام ۱۷۶ سرنشین این پرواز که شهروندان دوتابعیتی ایرانی-کانادایی و همچنین شهروندان کشورهای افغانستان، بریتانیا، آلمان، سوئد و اوکراین بودند، در این حادثه کشته شدند.