دَم پارتی فراخوان صادر کرد: رهبر خلق کورد برای راه‌حل از نقش مهمی برخوردار است

تشکیلات دَم پارتی در آنکارا فراخوان «گفت‌و‌گوی فوری» را برای راه‌حل‌ مسئله‌ی کورد صادر کرد و اعلام نمود کسی که می‌تواند مهم‌ترین نقش را در راه‌حل‌ ایفا نماید، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است.

تشکیلات حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) در مقر خود در آنکارا در رابطه با انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و اعتصاب غذای زندانیان که خواستار آزادی جسمانی رهبر اوجالان هستند، کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد.

اعضا و مدیران انجمن حقوق بشر (IHD) و انجمن وکلای آزادی (OHD) در این نشست حضور داشتند. در این نشست از بنر «انزوا جنایت علیه بشریت است، اعتصاب غذا علیه انزوا در ۵۳مین روز خود قرار دارد» رونمایی شد.

فاتین کنات، رئیس مشترک دَم پارتی شعبه‌ی آنکارا در این نشست سخنرانی کرد و گفت: «ممنوعیت ملاقات، کتاب و نامه، ملاقات با وکلا، شکنجه و فشار جسمانی، سلب حقوق بشر برای دسترسی به‌ مراقبت‌های بهداشتی، ممانعت از رسانه‌های اپوزیسیون و جلوگیری از روندهای درمانی بدترین اعمالی هستند که زندانیانی محکوم شده و زندانیان بیمار که در آستانه‌ی مرگ هستند که بر اساس قانون آزاد نمی‌شوند، با آن روبرو هستند. سیاست‌های انزوا در تمام زندان‌هایی که زندانیان سیاسی در آن زندانی هستند، به ویژه در زندان امرالی که آقای عبدالله اوجالان در آن نگهداری می‌شود، اجرا می‌گردد.»

‘جنگ بر تمام جامعه و اقتصاد تأثیر گذار است’

کنات با بیان این‌که در ۱۰۴ زندان با وجود شرایط شکنجه‌ی شدید مقاومت بزرگی انجام می‌شود و در دامه‌ی سخنانش گفت: «آقای اوجالان مهم‌ترین نقش را در گشایش یک روند جدید صلح خواهد داشت. بنابراین مهم‌ترین خواسته‌ی زندانیان شرکت کرده در اعتصاب غذا، پایان دادن به انزوای مطلق و آزادی جسمانی عبدالله اوجالان است. عبدالله اوجالان، عمر حایری کونار، حامیلی یلدیریم و ویسی آکتاش که در امرالی زندانی هستند، بیش از هزار روز است که بە آنها اجازهی ملاقات با وکلایشان دادە نشدە است.

در ادامه کنات به این اشاره کرد که ادامه‌ی جنگ، خلق‌های ترکیه و اقتصاد ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است و در ادامه گفت، اصرار بر سیاست‌های جنگی علاوه بر پرکردن جیب برخی از افراد که با آن به تجارت می‌پردازند، باعث فقر و اختلالات روانی اجتماعی و نژادپرستی و کینه می‌شود.

همچنین با دلتنگی به کشته شدن سربازها در چند روز اخیر می‌نگیریم. ما برای این‌که این آتش وارد خانه‌ی ترک و کورد و هر کسی که در این سرزمین زندگی می‌کند نشود، خواستار پایان جنگ هستیم. برای جلوگیری از خبر جان‌باختن زندانیان شرکت کرده در اعتصاب غذا، از حکومت و تمامی گروه‌های سیاسی می‌خواهیم تا اقدامات لازم مسالمت‌آمیز را در پیش بگیرند. ارزیابی و برای حل مسالمت‌آمیز و دمکراتیک مشکل کورد را آغاز نمایند.

همچنین عمر فاروق یازماچی، ریاست مشترک شعبه‌ی آنکارا IHD اعلام کرد که جزیره‌ی امرالی جایی است که غیرقانونی ساخته شده است و اعلام کرد، انزوا نه تنها غیر قانونی بلکه سیاسی و اجتماعی نیز هست. در ادامه سخنانش گفت: «مخالفت با انزوا از الزامات قانون است. آقای اوجالان به حمایت هیچ یک از ما نیاز ندارد، اما برای آینده‌ای آزاد، تا فرزندانمان در صلح و آرامش زندگی کنند، لازم است به وضعیت آقای اوجالان اشاره کنند.»