دف‌گ: فشار بر مطبوعات افزایش یافته است، قوه قضائیه به باتوم قدرت تبدیل شده است

انجمن روزنامه‌نگاران دجله و فرات (دف‌گ) گزارش داد که ۵ روزنامه‌نگار در ماه سپتامبر بازداشت، ۲ روزنامه‌نگار دستگیر، ۴ روزنامه‌نگار مورد تهدید قرار گرفته و درباره ۶ روزنامه‌نگار پرونده قضایی تشکیل داده شده است.

دف‌گ با اعلام «گزارش ماه سپتامبر در مورد نقض حقوق روزنامه‌نگاران» توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که در دوره‌ای که سیاست‌های جنگی تشدید شده و فقر و سیاست‌های جنگ ویژه عمیق‌تر شده است، فشار بر مطبوعات افزایش یافت.

در این گزارش آمده است: «روزنامه‌نگاران به دلیل اینکه چرا خبر را منتشر کرده‌اند تحت فشار قضایی قرار گرفتند و بارها در میدان با موانع پلیسی و نظامی مواجه شدند.»

در این گزارش که اقدامات علیه رابعه اونور، گزارشگر خبرگزاری زن (ژن نیوز) را یادآوری می‌کند که به‌ویژه مورد هدف قرار گرفته و به دلیل اخبار ضد فحشا و مواد مخدر به خانه‌اش در جولمرگ حمله شد، تاکید شده است که «این بارزترین نمونه فشار بر رزنامه‌نگاران در ماه سپتامبر بود.»

این گزارش خاطرنشان می‌کند که فشارها علیه رابعه اونور «مشهودترین نمونه از خودسری قوه قضائیه و چگونگی تبدیل آن به باتومی علیه روزنامه‌نگاران» است.

دف‌گ با تاکید بر اینکه سانسور و موانع دسترسی و همچنین فشار بر روزنامه‌نگاران ادامه دارد، گفت: «مسدودسازی‌ها به ابزاری برای محافظت از اعضای آک‌پ تبدیل شده است. ۶۴۵ پست خبری و رسانه مجازی در مورد مدیر ارتباطات ریاست جمهوری فخرالدین آلتون به دلیل نقض حقوق شخصی به دادگاه صلح کیفری سوم استانبول گزارش شد. دسترسی با تصمیم شماره ۲۰۲۴/۸۷۷۲ مورخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۴ مسدود شد.»

در این گزارش آمده است: «ما بار دیگر در مقابل این همه فشار، ممانعت و سانسور تاکید می‌کنیم؛ وظیفه خبرنگار گزارش اخبار است. خبرنگاران آینه جامعه هستند همچنین رسیدگی به حقایق موجود در اخبار وظیفه قوه قضائیه است. قوه قضائیه به ادعای روزنامه‌نگار رسیدگی می‌کند و با کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، برخورد اداری می‌کند. اما این وضعیت در دوره آک‌پ شکل معکوس به خود گرفت. قوه قضائیه بدون توجه به آزادی مطبوعات، روزنامه‌نگارانی را هدف قرار می‌دهد که خبر می‌سازند.»

دف‌گ با اشاره به اینکه حتی در صورت افزایش فشار و سانسور دولت و قوه قضاییه وابسته به آن، خبرنگاران به نوشتن حقیقت ادامه می‌دهند، گفت: «عزم ما برای افشای حقیقت در مقابل این فشارها کاهش نمی‌یابد، برعکس افزایش می‌یابد. درست مثل عزم و اراده کارکنان به قتل رسیده مطبوعات آزاد. درست مانند عزم و اراده اولین سردبیر زن، غربت‌اَلی اَرسوز و ناگیهان آکارسل. به این مناسبت، یاد آکارسل و اَرسوز در سالگرد درگذشت‌شان را با احترام گرامی می‌داریم.»

بر اساس این گزارش، ۲ روزنامه‌نگار و ۱ رسانه مورد حمله قرار گرفته، به خانه ۲ روزنامه‌نگار یورش برده، ۵ روزنامه‌نگار بازداشت، ۲ روزنامه‌نگار دستگیر، ۴ روزنامه‌نگار تهدید شده و ۹ روزنامه‌نگار مسدود شده‌اند. همچنین علیه ۴ روزنامه‌نگار تحقیقات و علیه ۶ روزنامه‌نگار پرونده قضایی تشکیل شده است.

در این گزارش، ۵ سایت بسته و دسترسی به ۶۹۹ خبر و ۴۰۹ حساب رسانه مجازی مسدود شده است.

در این گزارش آمده است که تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت شده تا ۲ اکتبر ۳۷ نفر بوده است.