دم پارتی: ابتدایی‌ترین حقوق کودکان کورد غصب می‌شود

دم پارتی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید در ترکیه گفت: «کودکان کورد از تحصیل به زبان مادری خود که ابتدایی‌ترین حق است محروم هستند.»

سال تحصیلی

کمیسیون‌های کودکان، کار و آموزش و پرورش حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) در رابطه با سال تحصیلی جدید نشست خبری در مرکز اصلی این حزب برگزار کردند.

در این نشست، احسان سَیلان، رئیس کمیسیون کودکان دم پارتی و سوتاپ آکداغ کاراهالی، معاون ریاست مشترک دم پارتی، مسئول کمیسیون کار و سیاست‌های اجتماعی، سخنرانی کردند.

سیلان خاطرنشان کرد که فروپاشی اقتصادی ناشی از دولت آک‌پ-م‌ه‌پ بیشترین تأثیر را بر کودکان داشته است.

سیلان با تاکید بر اینکه ساختن یک حال و آینده خوب و آزاد با یک سیستم آموزشی خوب امکان‌پذیر است، گفت: «بار بر دوش هزاران کودکی که برای تامین هزینه‌های مدرسه دست به کار می‌شوند، روز به روز سنگین می‌شود.»

سوتاپ آکداغ کاراهالی گفت: «دولت در تلاش است تا اشتغال کودکان را از طریق مراکز آموزش حرفه‌ای (MESEM) مشروعیت بخشد. آنها سیستمی ایجاد کرده‌اند که در آن کودکان در گوشه و کنار کارخانه‌ها می‌میرند. در ترکیه ۶ /۵ میلیون کودک در فقر شدید بسر می‌برند و از هر ۵ کودک یک کودک در ترکیه نمی‌توانند به غذای کافی و مغذی دسترسی داشته باشند.»

سوتاپ آکداغ کاراهالی به سیاست‌های همسان‌سازی توجه کرد و گفت:

«با آغاز سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۵، حتی حق آموزش به زبان مادری همچنان یک مشکل صد ساله است. میلیون‌ها کودک این سال تحصیلی را بدون اینکه بتوانند از زبان مادری خود استفاده کنند آغاز می‌کنند و مجبور به ادامه هستند. حق آموزش به زبان مادری، یکی از اساسی‌ترین حقوق بشر بین‌المللی است اما در ترکیه این حق همچنان برای مردم کورد، عرب، ارمنی، آشوری، چرکس و لاز غصب می‌شود و مدل تک زبانی (زبان واحد) تحمیل می‌شود. تقلیل تقاضا برای آموزش زبان مادری به دروس انتخابی غیرقابل قبول است. تصمیمات بین‌المللی و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی حقوق اساسی را به دولت یادآوری می‌کنیم.»

سوتاپ آکداغ کاراهالی این فراخوان را داد؛ «بیایید با هم مبارزه برای یک سیستم برابر و آزاد در آموزش را تقویت کنیم.»