دم پارتی‌:‌ باید هرچه زودتر درباره امرالی بیانیه داده شود

سخنگوی دم پارتی، عایشه‌گُل دوغان اعلام کرد که در امرالی جنایت علیه بشریت اعمال می‌شود و وزارت دادگستری و وزارت تندرستی ترکیه را فراخواهند که در رابطه با رهبر خلق کورد و ۳ زندانی دیگر در زندان امرالی هرچه زودتر بیانیه‌ای بدهند.

دم پارتی

سخنگوی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(دم پارتی)، عایشه‌گل دوغان در مرکز کل این حزب در ارتباط با جلسه هیئت مدیره مرکزی ‌بیانیه داد.

عایشه‌گل دوغان بیان کرد که یکی از مهم‌ترین موضوعات این جلسه جنگ و درگیری در خاورمیانه بود و گفت‌: ‌«اگر سخن مناسب باشد، از غزه تا شهر آمد در جای به منطقه جنگی و درگیری‌ها مبدل شده است.»

برای امرالی فراخوان داد

دوغان ابراز کرد که در این جلسه انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مورد گفتگو قرار گرفته است و وزارت دادگستری را فراخواند. دوغان گفت‌:‌‌ ‌«ما وزارت دادگستری را فرا می‌خوانیم که درباره جناب عبدالله اوجالان و دیگر زندانیان در زندان امرالی بیانیه بدهند. از نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت دست بردارند. انزوای تحمیلی جنایتی سنگین علیه بشریت است. حق تندرستی زندانیان در زندان امرالی نقض می‌شود. به همین خاطر نه تنها وزارت دادگستری بلکه وزارت تندرستی را نیز فرا می‌خوانیم. باید از نقض‌ حقوق بشر در زندان‌ جزیره امرالی دست بردارند. وضعیت تندرستی کسانی که در آنجا زندانی هستند، نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند. باید درباره این مسئله بیانیه داده شود.‌‌‌‌‌‌‌»

درباره حملات دولت اشغالگر ترکیه علیه مناطق فدره باشور کوردستان نیز دوغان بیان کرد‌:‌‌ ‌«خلق کورد در سوریه،‌ ترکیه، عراق و ایران علیه حملات، مبارزه موجودیت خود را ادامه دادند. این امر در زمان گذشته همراه با درد و آلام سنگینی تجربه شد. باید هیچکس کاری نکند که آن موارد دوباره زیسته شود. باید ائتلاف میان آنکار،‌ بغداد، دمشق و هولیر به ائتلاف جنگ و درگیری مبدل نشود. کاملا برعکس باید به ائتلاف دفاع از دستاوردهای خلق‌ها تبدیل شود. باید هیچ نیروی کوردی که در این جغرافیا زندگی می‌کنند، با یکدیگر رویارو نشوند. باید هیچ نیرویی چنین حسابی نکند. همانگونه که در تاریخ هم قابل مشاهده است چنین تلاش‌های پوچ و بیهوده بوده اما متاسفانه هزینه‌های گزافی با خود به همراه داشته است. ما فراخوان می‌دهیم که آن نیروها از چنین حساب‌هایی دست‌بردار شوند. باید هرکسی برای صلح و زندگی مسالمت آمیز حساب خود را انجام دهد، نباید هیچ نیروی کوردی به بخشی از این حساب‌ها مبدل شود.‌»

به هاکان فیدان واکنش نشان داد

دوغان در ادامه سخنان خود توجه‌ها را به سخنان وزیر امور خارجه ترکیه هاکان فیدان درباره سوریه مبتنی بر ‌«به زمان نیاز می‌باشد» معطوف داشت، دوغان بیان کرد که ۱۰ سال گذشته است و قتل‌عام‌هایی که در این مدت انجام شده را یادآور شد. دوغان گفت‌:‌ ‌«ترکیه چه‌ کاری در سوریه دارد‌؟ وزیر امورخارجه از عادی سازی بحث به میان می‌آورد اما تنها در حرف باقی می‌ماند. رئیس جمهور اردوغان از عادی سازی حرف می‌زند اما چندماه از آن گذشت و چیزی تغییر نگرد. نگاه کنید ما هنوز هم از تحمیل انزوا صبحت می‌کنیم. از جنبه اقتصادی از گرسنگی و فقر حرف می‌زنیم. این چگونه عادی سازی است‌؟ اگر شما درخواست عادی سازی با سوریه را دارید باید آن را با افکار عمومی درمیان بگذارید.‌»